Gustav Klimt ja Wienin mestarit Ateneumiin – näyttely aukesi syyskuun lopulla

Sirpa Pääkkönen
25.09.2025
GKW Gustav Klimt Amalie Zuckerkandl Belvedere Wien

Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918). Kuva: Johannes Stoll / Belvedere, Wien

KUVATAIDE | Akseli Gallen-Kallella työskenteli tiiviisti taidekenttää uudistaneiden sesessionistien kanssa. Kansallisgalleriasta löytyi Klimtin ainutlaatuinen portfolio.

Sirpa Pääkkönen, teksti

Ateneumin syksyn suurnäyttely tutustuttaa katsojat komeasti 1900-luvun alussa vaikuttaneeseen Wienin sesessioniin. Nuoret taiteilijat halusivat ottaa etäisyyttä vanhoihin taideihanteisiin ja luoda uutta taidetta omista lähtökohdistaan.

Wienin sesessioni perustettiin vuonna 1897 Gustav Klimtin johdolla. Akseli Gallen-Kallela teki yhteistyötä sesessionistien kanssa ja osallistui heidän näyttelyihinsä. Perjantaina avautuva Gallen-Kallela, Klimt & Wien -näyttely kertoo Wienin 1900-luvun alun uusia suuntia etsineestä taidemaailmasta sekä siitä innostuneista lukuisista taiteilijoista.

Gustav Klimtin maalauksia nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Näyttelyssä voi tutustua teoksiin Äiti ja kaksi lasta, Josef Lewisnky Carloksen roolissa Claigo-näytelmässä, Ystävättäret sekä muotokuvaan Amalie Zuckerkandlista.

Kuva | Photo: Kansallisgalleria | Finnish National Gallery / Hannu Pakarinen

Gustav Klimt: Alaston, (1918), Kansalliskirjasto. Kuva: Kansallisgalleria, Hannu Pakarinen

Esillä on myös kiinnostava löytö. Kun näyttelyn kuraattori, intendentti Anu Utriainen teki taustatyötä näyttelyä varten, hän pääsi Gustav Klimtin portfolion jäljille. Klimt oli valinnut portfolioon 50 painotyötä ja yhden alkuperäisen piirustuksen alastomasta naisesta. Portfolio löytyi Kansalliskirjastosta, jonne se oli lahjoitettu sota-aikana 1943.

– Löytö oli odottamaton ja yllättävä. Portfoliota painettiin aikoinaan vain kolmesataa kappaletta. Painojälki edustaa tuon ajan huipputekniikkaa. Klimt suunnitteli jokaiseen teokseen pienen kultaisen logon, Utriainen kertoo.

Nyt nuo painotyöt ja piirros ovat ensimmäistä kertaa esillä Ateneumin näyttelyssä.

GKW Gustav Klimt Beethoven Frieze Nr 5 6 Belvedere Wien

Gustav Klimt: Beethoven-friisi: Vihamieliset voimat – paneeli 1 ja 2, etuseinä (1901/1902), Belvedere, Wien. Pysyvästi lainassa Secession-rakennuksessa Wienissä. Kuva: Belvedere, Wien. Näyttelyssä on seinämaalauksista esillä kopiot.

Yhteen museosaliin on pystytetty jäljennös monumentaalisesta teoksesta Beethoven-friisi, jonka Klimt teki vuonna 1901. Beethoven-friisi on tulkinta säveltäjä Ludwig van Beethovenin yhdeksännen sinfonian filosofisesta sisällöstä. Teos kertoo kolmiosaisen tarinan ihmiskunnan ikuisesta pyrkimyksestä onnellisuuteen, kamppailusta pahuutta vastaan ja onnen löytämisestä taiteen ja kauneuden avulla. Alkuperäisen friisin omistaa Itävallan valtio.

Ateneumin kolmanteen kerrokseen rakennettu näyttely etenee teemoittain, joita ovat muotokuvat, alastomuus, maisemamaalaukset, monumentaalitaide, myyttinen menneisyys, muotoilu ja kokonaistaideteos.

Akseli Gallen-Kallelan teokset käyvät vuoropuhelua Wienin mestareiden kanssa. Komeita rinnastuksia ovat esimerkiksi Gallen-Kallelan maisemien vuoropuhelu Koloman Moserin herkkien maisemien kanssa.

GKW Koloman Moser Portrait of a Woman in Profile Belvedere

Koloman Moser: Naisen muotokuva profiilissa (n. 1913), Belvedere, Wien. Kuva: Belvedere, Wien

Taiteilijoiden käyttämä sana sesessio tarkoittaa eroamista jostakin. Taiteessa se merkitsi irtaantumista perinteisistä taideinstituutioista ja akateemisesta taideopetuksesta.

Sesessionistien päätavoite oli kaikkien taiteenlajien tasa-arvo. Kuvataiteen, arkkitehtuurin, käsityön, muotoilun ja muodin tuli kuvata muuttunutta ja modernia elämäntapaa. Taiteilijoita yhdisti uuden identiteetin kehittäminen.  

Sesessionistinen liike ei ollut yhtenäinen taidesuuntaus, vaan siihen sisältyi useita tyylisuuntia, kuten art nouveau, symbolismi ja impressionismi. Wienin lisäksi liike sai osallistujia monissa muissa eurooppalaisissa kaupungeissa, esimerkiksi Berliinissä. Naiset eivät päässeet sesessionin virallisiksi jäseniksi, mutta he osallistuivat näyttelyihin ja heidän roolinsa uudistustyössä oli merkittävä.

Perinteistä ja normeista vapautumiseen sisältyi ajatus uuden, modernin elämäntavan luomisesta. Se kytkeytyi laajempaan Lebensreform-liikehdintään, jossa korostuivat fyysinen hyvinvointi, luonnonmukaisuus ja terveelliset elämäntavat.

GKW Akseli Gallen Kallela Jarvimaisema Hannu Pakarinen

Akseli Gallen-Kallela: Järvimaisema (1901), Kansallisgallerian kokoelma / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Näyttelyssä on esillä yli 200 teosta, joista neljännes on Ateneumin kokoelmista. Wienin Belvedere-museosta on saatu lainaan 20 teosta. Gallen-Kallelan, Klimtin ja Moserin lisäksi mukana ovat muiden muassa Emilie Flöge, Ferdinand Hodler, Josef Hoffmann, Broncia Koller-Pinell, Max Kurzweil, Elena Luksch-Makowsky sekä Edvard Munch.

Gallen-Kallela työskenteli Keski-Euroopassa vuosina 1895–1908, ja osallistui näyttelyihin useissa kaupungeissa Saksassa sekä kahdesti Wienissä vuosina 1901 ja 1904. 

Gallen-Kallela, Klimt & Wien Ateneumissa Helsingissä  26.9.2025–1.2.2026. Lisätietoa täältä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.