Tunnetko nämä kaverukset? Jos et, löydät vastauksen jutun lopusta.
VISA | Miikka Tammisen Keskiajan hirviöt hivelee mielikuvitusta ja saa katsomaan vierustoveria hiukan tarkemmin. Anne Välinoro laati tietokirjan pohjalta kevään kammottavimman tietovisan.
Anne Välinoro, teksti ja kuvat
Kuvat Miikka Tammisen teoksesta Keskiajan hirviöt (Gaudeamus, 2021).
Tervetuloa testaamaan hirviötuntemuksesi! Kymmenkohtaisen tietovisan väitteet ja niiden todenperäisyys perustuvat Miikka Tammisen vastikään ilmestyneeseen Keskiajan hirviöt -tietokirjaan (Gaudeamus, 2021) lohikäärmeistä, jättiläisistä, seireeneistä meripedoista ja muista kammotuksista, joilla keskiajan kansalainen pidettiin ruodussa ja omalla maalla, jollei sota tai merenkulku kaupankäynteineen velvoittanut lähtemään.
Ota siis penkistä kiinni, pane goottihevi soimaan – tai keskiaikainen rauhoittava cembalomusiikki. On aika sukeltaa sukelletaan sarvipäiden ja koirankuonolaisten kerroksiin.
Oikeat vastaukset löydät jutun lopusta.
* *
Kysymykset
1
Hirviöiden alkuperää etsittiin keskiajalla kernaasti Raamatusta. Kirkkoisä Augustinuksen (354–430) mielestä kaikki hirviöt polveutuivat samasta prototyypistä.
Kuka tämä hahmo oli?
a) Itse paholainen, Saatana monine ilmenemismuotoineen.
b) Adamin ja Eevan poika Kain, joka oli tappanut veljensä Abelin. Ja näin ollen hirviöiden ulkomuoto heijastelisi sisäistä, perittyä pahuutta.
c) Haam, Nooan poika. Haam näki vedenpaisumuksen jälkeen isänsä päihtyneenä ja alastomana eikä peittänyt katsettaan. Nooa suuttui tästä ja kirosi jopa Haamin pojan Kanaanin.
* *
2
Kaikille hirviöiden alkuperää koskeville tulkinnoille oli yhteistä ajatus rappiosta, taantumisesta tai altistumisesta. Hirviöt olivat aluksi muistuttaneet ensimmäistä ihmistä ja Jumalaa. Rodut olivat kuitenkin käyneet läpi muodonmuutoksen ja olivat kirottuja. Ne degeneroituivat, muuttuivat ihmisistä epämuodostuneiksi ihmispuoliksi.
Mikä väitteistä on tosi?
a) Kurkimiesten hirviörotu oli sekoitus kurkea, ihmistä ja auraa.
b) Kurkimiesten hirviörotu oli sekoitus lintua ja ihmistä.
c) Kurkimiesten rotu oli pygmien ja kurkien sekoitus.
* *
3
Hirviörodut olivat vahvasti sukupuolittuneita. Eräissä roduissa oli vain naisia, toisissa miehiä.
Mikä väitteistä on tosi?
a) kentaurit ja koirankuonolaiset olivat sukupuoleltaan määrittelemättömiä.
b) kamelinjalkaiset, joilla oli loistava kookas keho ja pitkät kiharat, olivat miehiä.
c) seireenit, harpyijat ja amatsonit olivat naisia.
* *
4
Moniin keskiajan hirviörotuihin yhdistettiin seksuaalisia uhkakuvia ja haaveita. Hirviöt olivat monesti yliseksuaalisia oranssinpunaisine sukuelimineen. Amatsonien seksuaalinen käytös oli hallitsematonta. Adam Bremeniläisen (1081) mukaan amatsonit lisääntyivät sekaantumalla toisiin hirviöihin. Toisaalta ristiretkipiispa Vitry ihaili amatsonien sotilaallista kyvykkyyttä ja seksistä pidättymistä. Eräillä naisilla uskottiin olevan hirviömäinen kyky vahingoittaa miesten sukuelimiä. Heillä oli vagina dentata, hampaallinen vagina.
Mikä väitteistä pitää paikkansa?
a) Skylla, Messinansalmen vesipyörre, kuvattiin seireenien kaltaiseksi naiseksi. Skyllalla oli neidon pää ja ylävartalo, mutta alaruumiissa suden kita.
b) Näkijä Hildegard von Bingenin eräässä visioissa Äitikirkko esiintyi naisena, jolla oli Nooan pää haarovälissään.
c) Noitavasara-teoksessa (1487) noidat varastivat peniksiä ja pitivät niitä maakuopissa ruokittavina.
* *
5
Hirviöt sotkettiin keskiajalla poliittisiin viesteihin, hankkeisiin ja juonitteluihin. Pappi Johannes mainitaan useissa kronikoissa, ensyklopedioissa ja matkakertomuksissa. Hän oli kuitenkin fiktiivinen hahmo, joka sijoitettiin kristityksi papiksi itäisille maille. Pappiskuningas hallitsi laajaa valtakuntaa, jossa sijaitsi muun muassa nuoruuden lähde mutta myös hirviömäisiä rotuja. Erään uskomuksen mukaan hän oli Raamatussa mainittujen itämaiden tietäjien jälkeläinen. Johannekseen liittyvissä kronikoissa pystyttiin määrittämään jopa paratiisiin ja helvetin sisäänmenot.
Mikä väitteistä ei pidä paikkansa?
a) Maudevillen laaksoa kutsuttiin Pirujen ja vaarojen laaksoksi. Se oli täynnä kultaa ja jalokiviä ja sieltä kuului voihkintaa.
b) Johanneksen maiden lisäksi helvetin suuaukkoja uskottiin olevan Etnan ja Vesuviuksen kraattereissa.
c) Suomessa uskottiin olevan väylä helvettiin Kristiinankaupunkia lähellä olevasta esihistoriallisesta Susiluolasta.
* *
6
Hirviömäisten rotujen skaalaan kuuluivat monenlaiset oliot, jotka pystyivät vaikkapa venyttämään ylähuulensa pään yli (Amyctyrae) tai joilla korvat ulottuivat maahan saakka (Panotii). Nämä jälkimmäiset olivat kuitenkin hyvin ujoja. He saattoivat vieraan kohdatessaan levittää korvansa ja lentää pois.
Mikä väitteistä pitää paikkansa?
a) Cyclopes viittasi rodun ympyränmuotoiseen silmään.
b) Antropofagit söivät apinan lihaa.
c) Monocoli-rotu käytti katsomiseen hiottua pyöreää jalokiveä.
* *
7
Hirviöpolitiikka sai uutta voimaa uskonpuhdistuksen ajasta. Kun hirviömäinen kuollut eläin huuhtoutui Tiberin rannoille, se nähtiin jumalallisen vihan ilmaisuna ja yhdistettiin Rooman paaveihin ja paavinvaltaan. Tieto aasinkaltaisesta hirviöstä kulkeutui Saksaan ja sai Lutherin ja Melanchtonin kirjoittamaan pamfletin, jossa käytiin läpi hirviön ruumiinosia.
Mikä väitteistä ei pidä paikkansa?
a) Paavinvallan haitallisuus käytiin läpi hirviön ruumiinosien avulla. Aasin pakaroissa oli esimerkiksi vanhan miehen pää, joka edusti paavinvallan vanhoillisuutta.
b) Eläinmutaatio munkkivasikka löytyi Saksista, Waltersdorfin kylästä. Sillä oli nahanpala selässään, joka näytti kaavulta, ja tonsuurilta näyttävä jälki päässä. Tämä hirviö yhdistettiin heti paaviin.
c) Luther ja Melanchton uskoivat Jumalan lähettävän viestejään luonnonihmeiden välityksellä.
* *
8
Lohikäärmeitä tunnettiin keskiajalla monen monta lajia. Osa eli onkaloissa, osa merten syvyyksissä. Niitä oli monen värisiä ja kokoisia. Lohikäärmeiden pesä saattoi olla Etnassa. Lukuisat pyhimykset taistelivat lohikäärmeitä vastaan, kuten Pyhä Georgios voittaja.
Mikä väitteistä ei pidä paikkansa?
a) Basiliski oli käärmeiden kuningas. Sillä oli kukon pää ja siivet. Sen luontainen vihollinen oli näätä.
b) Ouroboros on lohikäärme, jolla on suussaan oma häntänsä. Ouroboros osoittaa kaiken kiertävän ympyrää.
c) Lohikäärmeet olivat aina pahoja.
* *
9
Meret olivat täynnä salaisuuksia ja hirviöitä. Merenalainen maailma muistutti keskiajan ihmisen silmissä maanpäälliseltä munkkeineen, kuninkaineen ja puutarhoineen. Aleksanteri Suuren uskottiin vierailleen meren pohjassa sukelluskuvussaan. Veden alla Aleksanteri ehti oppia meriritareilta turnaustaitoja.
Mikä väitteistä ei pidä paikkansa?
a) Merimunkit ja piispat olivat kalamaisia hirviöitä, jotka muistuttivat maanpäällisiä esikuviaan.
b) Manaattien suuri koko teki niistä vaarallisia hirviöitä, jotka kaatoivat kokonaisia laivoja.
c) Leviathan-hirviössä oli sekä lohikäärmettä että merikäärmettä.
* *
10
Mikä erotti ihmiset kasveista? Keskiajalla uskottiin, että oli olemassa ihmisen ja eläimen, mutta myös ihmisen ja kasvien yhdistelmiä. Luonto leikki ja lipsui ja siitä syntyi hirviömäisiä muodostelmia.
Mikä väitteistä ei pidä paikkansa?
a) Ihmisen ja kasvin sekoitus oli mandragora eli alruuna. Se piti kauheaa ääntä, kun sitä vedettiin maasta.
b) Hirtettyjen rikollisten multaan sekoittuneesta siemennesteestä uskottiin nousevan uusia alruunoja.
c) Lampaan ja kasvin yhdistelmä borametz syntyi siemenestä.
* *
Vastaukset
1. b) ja c) Raamatun luomiskertomukset innoittivat etsimään hirviöiden alkuperää kaiken ihmiskunnan alusta.
2. b) Keskiajalla kurkien ja pygmien legendoista syntyi kyllä uusi hirviökansa, kurkimiesten rotu. Mutta kurkimiehet olivat hyvin kauniita miehiä, joilla oli kurjen pää, kaula ja nokka. Pygmit puolestaan olivat tarujen perusteella muinainen kääpiörotu, joka ratsasti taisteluun pikkuruisilla vuohilla tai muilla ratsuilla. Pygmit olivat reilun puolen metrin mittaisia. Nämä kaksi rotua eivät kuitenkaan sekoittuneet vaan kävivät päättymätöntä sotaa.
3. c) Kentaurit ja koirankuonolaiset olivat sukupuoleltaan miehiä. Kamelinjalkaiset, joilla oli loistava kookas keho ja pitkät kiharat, olivat naisia. Seireenit kuvattiin poikkeuksetta naispuolisiksi hirviöiksi, jotka vaanivat miehiä maailman merillä.
4. a) Sen sijaan näkijä von Bingenin eräässä visiossa Äitikirkko esiintyi naisena, jolla oli Antikristuksen pää haarovälissään. Noitavasara-teoksessa puolestaan noidat pitivät irrotettuja peniksiä linnunpesässä ja ruokkivat niitä rehulla.
5. c) Suomen susiluolaa ei mainita keskiajan kronikoissa.
6. a) Antropofagit sen sijaan söivät ihmisen lihaa, ripustivat ihmisen nahkoja ylleen ja joivat pääkalloista. Monocolit olivat yksijalkaisia.
7.b) Munkkivasikka yhdistettiin aluksi Lutheriin. Kun Luther sai tietää tämän, hän korjasi asiantilan koskemaan paavinvaltaa ja kirjoitti aiheesta herkullisen pamfletin. Esimerkiksi vasikan ulkona roikkuva kieli viittaisi munkkien valheelliseen saarnaukseen.
8. c) Lohikäärmeet olivat myös hyviä. Lohikäärmeet symboloivat vaakunoissa pahuuden vastustamista ja tuhoutumatonta aineen ydintä (prima matera).
9. b) Manaatit vaikuttivat lumoavilta, mutta hengenvaarallisilta seireeneiltä.
10. c) Borametz-kasvilammas sai ravintonsa niin, että se tarttui navastaan maasta nousevaan kasviin ja söi vähitellen ruohon ympäriltään. Borametz sai aikaan huvittuneisuutta varsinkin siitä taruilleessa oppineessa Giulio Cesare della Scalassa, joka kehitti lampaalle aina vain uusia ominaisuuksia.
Entä kolme kaverusta pääkuvassa?
Vasemmalta: Puolan vesillä tavattu meripiispa, hirviömäinen munkkivasikka sekä Panotii-rodun jäsen muhkeine korvineen!
* *
Kuinka pärjäsit?
1–3 oikein
Olet kuiva tyyppi, joka näkee vain tasokkaita, täsmällisiä ja kokoaan vastaavia ihmisiä ympärillään. Liiku enemmän.
4–7 oikein
Sinäkö se oot? Sinussa on ainesta villiin viihtymiseen. Aloita vappunaamarien tuunauksesta. Miltä näyttäisit jättiläiskurpitsassa Reinot tai muovikrokotiilit jalassa? Näin pääset alkuun hirviöiden tiellä.
8–10 oikein
Pidän sinusta. Meillä on samanlainen mielikuvitus. Näetkö sinäkin ihmiset enemmän eläiminä, hyönteisinä tai sieninä kuin asiallisina untuvatakkitapauksina? Odotan innolla hetkeä, kun maskit vihdoin lasketaan. Ketä sieltä kuoriutuu?
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Lukupäiväkirja 2024 – osa 9: Esikoisia ja toisinkoisia
LUKEMINEN | Mikko Saari luki syyskuussa kotimaisia esikois- ja toisinkoisromaaneja.
”Luonto perii velkansa” – Anni Kytömäki puhui Mirabilis-teoksestaan Akateemisessa kirjakaupassa
KIRJALLISUUS | Mirabilis-romaanin tarina alkaa vuodesta 1865 ja päättyy 1930-luvulle. Kirjassa liikutaan aavoilla merillä, oudoilla saarilla ja Venäjän syrjäisissä kolkissa.