Kuva: Liisa Karling
HENKILÖ | Tampereen freelance-näyttelijöiden Vuoden freenä palkitun Jouko Enkelnotkon johdattavana voimana on uteliaisuus ja avoimuus uusille haasteille sekä taito hypätä monenlaisiin rooleihin teatterin lavalla ja taiteen kentällä.
”Työmäärä ei ole koskaan millään lailla suhteessa palkkaan, kun tekee jotain omaa.”
Johanna Peltola
Musiikkiteatteriin erikoistunut Jouko Enkelnotko on uransa aikana ehtinyt toimia niin monenlaisissa eri tilanteissa, rooleissa, paikkakunnilla, instituutioissa ja vapaalla kentällä, että ei voi kuin ihailla. Hänet on nähty näyttelijänä Kansallisteatterin lavalla ja monissa maakuntateattereissa, mutta myös soveltavan taiteen projekteissa, kuten klovnina sairaalassa. Lisäksi Enkelnotko on toiminut näytelmäkirjailijana ja teatteriohjaajana.
Jouko Enkelnotko saapuu haastatteluun silmät klovnimaiseen tyyliin loistaen ja kertoo uudesta projektistaan liittyen euroviisuihin. Enkelnotko kertoo pyrkineensä Euroviisuihin San Marinon edustajana drag-hahmolla nimeltä Angel Dell!
– Hahmoni ammentaa inspiraatiota omista heikkouksistani, jotka ovat hänessä potenssiin kaksi. Angel on hyvin äkkipikainen ja herkkä diiva sekä erittäin tragikoominen omissa pyrkimyksissään, Enkelnotko kertoo.
Euroviisuihin Enkelnotko pyrki kappaleella It’s Hard to Be an Angel. Kappale on mahtiballadi, jossa hän hyödyntää molempia äänialojaan, korkeaa baritonia ja kontratenoria. Enkelnotko pääsi aina San Marinon euroviisukarsintojen semifinaaleihin asti, mutta edustuspaikkaa ei lopulta irronnut.
– Sanoitin kappaleen itse ja melodia syntyi improvisaation pohjalta. Improlaulua olen tehnyt vuosia klovnina ja se on osaltaan johdattanut minut lauluntekijäksi.
* *
Lapualaisessa harrastajateatterissa nähtiin vuonna 2016 Enkelnotkon dramatisoima ja ohjaama laulunäytelmä Aarre, ryssän äpärä (myöh. Maria, ryssän morsian). Dramatisointi pohjasi emeritusprofessori Arvo Myllymäen omaelämäkerralliseen romaaniin.
– Esitys kertoo tarinan pohjalaisen suuren talon tyttärestä, Mariasta, joka rakastui ukrainalaiseen sotavankiin Mihailiin. Rakkaus oli todellista, mutta ei sopinut sen ajan sosiaalisiin normeihin ja päättyi traagisesti pariskunnan ajautumiseen erilleen. Eron jälkeen
Maria huomaa olevansa raskaana, Enkelnotko kertoo.
– Näytelmä on hyvin koskettava kertomus Marian ja poikansa Aarren elämästä. Onneksi tarinalla on onnellinen loppu: poika Aarre löytää isänsä Mihailin elossa 1970-luvulla.
Enkelnotko kuvaa tapahtumarikasta ja moninaista prosessia liittyen esityksen valmistamiseen. Tämä prosessi kuulostaa yhtä ihmeelliseltä kuin koko rakkaustarina. Rakkaustarina kuvastaa aikansa arvoja ja aikaansa elävästi.
– Yritän koko ajan löytää keinon tuoda esityksen uudelleen teatterin lavalle.
* *
Näyttelijä-laulaja Enkelnotkolta ei puutu rohkeutta tarttua uusiin haasteisiin. Pari vuotta sitten hänelle tarjoutui mahdollisuus työskennellä perinteisessä porilaisessa harrastajateatterissa nimeltään Vihreä Teatteri.
– Lopulta päädyin työskentelemään tuottajana, ohjaajana, näyttelijänä, käsikirjoittajana ja jäätelönmyyjänä.
Työmäärä oli valtava ja koko kokemus laajensi Enkelnotkon ymmärrystä taiteen tekemisestä, vaikka oli erittäin rankka. Freelencereiden toimeentulo vaatii usein uskomattomia määriä työtä ja luovuutta. Korona-aikana tilanne kävi melkein mahdottomaksi.
Enkelnotko oli Porin teatteriprojektin jälkeen niin loppu, että lähti ottamaan happea Ranskaan, jonne lopulta sai tiedon Opetusministeriöltä myönteisestä apurahasta.
– Huh! Se oli just se summa, joka oltiin tappiolla. Eli sain lopulta korvauksen vuoden työstä, joka oli kyllä alakanttiin verrattuna kaikkeen siihen työmäärään, jota tehtiin. Työmäärä ei ole koskaan millään lailla suhteessa palkkaan, kun tekee jotain omaa.
* *
Taiteen tekeminen vaatii suurta intohimoa.
– Unelmavuoteni olisi sellainen, että olisi yksi ohjaus, yksi rooli, yksi sote-hanke ja musiikin tekemistä, Enkelnotko luettelee
Enkelnotko ura sote-kentällä klovnina on kestänyt jo kaksikymmentä vuotta. Ja täytyy sanoa, että hänen tarinoiden taustalla kuulee klovnin asenteen. Hän ei kaihda suuriakaan haasteita, vaan uskoo itseensä lapsenkaltaisella viattomuudella.
– Olin mukana Sairaalaklovnien toiminnassa vuodesta 2003 vuoteen 2018. Armas-klovni syntyi Jyväskylässä taiteilijaresidenssissä vuonna 2017 ja toimintani laajeni lasten ja nuorten osastoilta vanhustyöhön. Tämän jälkeen toimin Skr:n apurahalla 12 kuukautta Taysissa aikuisten osastolla klovnina, joka oli lajissaan pioneerihommaa. Tämä jatkui myös korona-apurahalla vuonna 2021.
Enkelnotkon tarinointia kuunnellessa huomaa parin tunnin kuluneen nopeasti. Pitkään uraan mahtuu monia käänteitä ja tilanteita. Tampereen freelance-näyttelijöiden tunnustus Enkelnotkon valinnaksi vuoden freeksi on osunut kohdalleen. Palkinto jaettiin nyt kymmenennen kerran.
Lue lisää Enkelnotkon urasta Näyttelijäliiton sivuilla julkaistusta haastattelusta.
* *
Näe Angel Dell livenä!
G Livelab Tampere järjestää ikärajattomia ja maksuttomia Euroviisukatsomoita koko viisuviikon ajan. Finaali-iltana 13.5.2030 Angel Dell esiintyy livenä ennen finaalilähetystä. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Allekirjoituksille loppukiri: Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi sulkeutuu keskiviikkona 4.12.
ADRESSI | Kulttuuritoimitus kannustaa kaikkia loppukiriin, jotta kulttuurin leikkauksia vastustava Sakset seis! -adressi saa mahdollisimman paljon allekirjoituksia.
Sota Ukrainassa: Maxim Fedorov palaa pelottomasti toimittajaksi Kiovaan ja jatkaa kirjojen kirjoittamista
HENKILÖ | Maxim Fedorov on kiertänyt syksyn ajan Suomea erilaisissa kirjallisuustapahtumista ja saanut lahjaksi muun muassa Tampere-kalsarit, mutta nyt hän palaa töihinsä rauhattomaan Kiovaan.
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Lukupäiväkirja osa 11 – Novellikokoelmia ja uutuusluetteloita
LUKEMINEN | Mikko Saari luki marraskuussa nipun romaaneja, useamman novellikokoelman ja vielä muutamia kevään kirjakuvastoja.