Kuva esityksestä Romance. Kuva: Teatteri Mukamas
NUKKETEATTERI | Natalia Sakowicz etsi saduista naishahmoja ja vertasi heitä nykypäivän nuoriin naisiin. Toisessa esityksessään hän esittelee itsensä kokoisen, alkoholiriippuvaisen nuken.
”Helpotusta, vapautta, vahvuutta? Saat sen kaiken minulta. Eksytään yhdessä. Kippis!”
Anne Välinoro
Kukapa ei olisi viehättynyt Grimmin veljesten saduista? Vähän julmia ehkä alkuperäisversioina verisammioineen, mutta otapa nyt Punahilkka lähilukuun, niin löydät kerrosten määrän ja tytön elämää vivahteikkaimmillaan.
Puolalainen teatterintekijä ja tanssija Natalia Sakowicz ihastui Grimmin maailmaan kuutisen vuotta sitten ja päätti tehdä esityksen itseään innostaneimmista saduista. Miten nuori nainen näkyy saduissa?
– Päätin kertoa sukupuoleen liittyvistä stereotypioista saduissa, niistä itsestäänselvyyksistä ja niiden purkamisesta. Etsin saduista naishahmoja ja vertasin heitä nykypäivän nuoriin naisiin. Keskustelin Lumikin, äitipuolen, Punahilkan ja noitien kanssa. Yritin myös luoda uuden sadun ja siihen hahmon, joka voi olla oppaana nykynaisille. Siitä syntyi Wake up.
Sakowiczin toinen Tampereen Mukamas-nukketeatterifestivaalilla esittämä teos on Romance.
– Se on tarina yli 14-vuotiaille itseni kokoisen nuken kanssa. Kaikki alkaa romanttisesta rakkaudesta ja mielihyvästä, mutta loppu on tuhoisa. Tarinaan liittyy alkoholismi ja riippuvuudet. Tämä tarina koskettelee erityisesti naisten alkoholiriippuvuutta. Tulkinnassani nukke on se riippuvainen.
Sakowiczin mielestä tarinan voi kuitenkin tulkita miten itse mielekkääksi kokee. Se kertoo ylipäätään riippuvuuksista ja pakoista, kohdistuivat ne sitten päihteisiin, itseen, ihmisiin tai ruokaan.
Sitten Natalia yllättää.
– Minulla itselläni on kokemuksia bulimiasta ja anoreksiasta. Käytin kokemuksia apunani esityksessä. Se mekanismi, joka synnyttää riippuvuuden, on hyvin samanlainen, oli kyse sitten itsensä hallinnasta tai hallitsemattomuudesta ruoan tai päihteiden avulla. Sain ajatuksen esitykseen eräästä Puolassa äskettäin julkaistusta ja suosituksi tulleesta kirjasta ”Maailman huonoin ihminen”. Sen kirjoitti nuori naisalkoholisti.
– Hän kirjoitti tyhjyydestään ja yksinäisyydestään, joiden parantajaksi hän valitsi alkoholin. Minä koin parantajaksi hallinnan ruokaan.
”Olen lupaus seikkailusta, matka tuntemattomaan. Et tiedäkään, mikä sinua odottaa. Päästä irti arjesta ja purjehdi kanssani parempaan paikkaan, missä kykenet enempään. Rentoudu. Älä huoli mistään. Toteutan sisimmät unelmasi. Mitä kaipaat? Helpotusta, vapautta, vahvuutta? Saat sen kaiken minulta, ota minusta kiinni. Eksytään yhdessä. Kippis rakkaudelle! Meille!”
Näin viekoittelevasti Natalia Sakowiczin esittämä Alkoholi kutsuu nuorta naista.
Kun Natalia palaa Tampereelta Puolaan Varsovaan, hänellä on monta esitystä kotimaassaan ja kiertue odottaa marraskuussa Saksassa. Koronan jälkeen on erityisen nautinnollista esiintyä kauan odottaneelle yleisölle.
Hän opettaa Bialystokissa nukketeatteriosastolla.
– Mutta tämä Mukamas-festivaali on aivan fantastinen. Henkilökunta ja ympäristö on hurmaava ja täällä voi tavata alan kollegoita.
Kansainvälinen nukketeatterifestivaali Mukamas 2022 Tampereella 14.–18.9.2022. Lisätietoja tapahtuman verkkosivuilta.
Nämä kannattaa nähdä
- Natalia Sakowicz on tehnyt Romance-esityksen koreografian nukelle ja itselleen. Esitys on palkittu useilla festivaaleilla ja nähdään Tampereella Mukamas-festivaaleilla lauantaina 17.9.2022 klo 18 Hällä-näyttämöllä.
- Sakowicz esiintyy myös perjantaina 16.9. Wake up -esityksellään Hällä-näyttämöllä klo 19.
Muita Mukamas-festivaalin kansainvälisiä esityksiä ovat:
- espanjalaisen Tian Gombaun New Shoes (17.9. klo 16, Mukamas)
- ranskalaisen XZARTin A Younger Brother Like No Other (18.9. klo 11 ja klo 15, Mukamas)
- tsekkiläisen Drak-teatterin Log Leg (18.9. klo 17, Hällä-näyttämö).
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
Eija-Liisa Ahtila etsii ekologista dialogia kaikkien lajien kanssa: ”Metsään tutustuu, kun sitä tunnustelee kaikilla aisteilla”
KUVATAIDE | Serlachius Kartanolla avautui yleisölle 8-kanavainen, vaihtelevien kuvakokojen myötä etenevä, 50-minuuttinen liikkuvan kuvan teos Heijastus metsästä.
”Sormus ei kuulu kenellekään”, sanoo Tampere-talon Ison saliin palaavan Taru Sormusten herrasta -näytelmän ohjaaja Mikko Kanninen
HENKILÖ | Tampereen Teatterin johtajan Mikko Kannisen mukaan draaman kaaret olivat J. R. R. Tolkienille sivuseikka. Siksi juuri yksityiskohtien on oltava hänen ohjauksessaan tarkalleen oikein ja kirjan hengen mukaisesti.
”Kutsukaa meidät kahville!” – Kirsi Kunnas esitti mutkattoman toiveen, joka johti elinikäiseen ystävyyteen
HENKILÖ | Millaista oli kirjoittaa Kirsi Kunnaksesta? Kirjallisuuden professori (emerita) Leena Kirstinä tutustui Kunnakseen 1970-luvulla ja kirjoitti hänestä neljäkymmentä vuotta myöhemmin.