Clint Eastwood on Armoton. Kuva: KAVI Tampere
ELOKUVA | Kulttuuritoimituksen kirjoittajat poimivat muutamia suosikeitaan Kansallinen AV-instituutin kevätsarjasta Tampereen Arthouse Cinema Niagarassa. Löydät esityssarjan aikataulun jutun lopusta.
Eastwoodin julkisuuskuva uusiksi
Clint Eastwood: Armoton (1992). Ma 3.2.2025 klo 18.30. Sikafarmarina itsensä ja lapsensa elättävän leskimiehen William Munnyn täytyy kohdata pyssysankaruusmenneisyytensä teot ja oma luonteensa hänen annettuaan houkutella itsensä palkkionmetsästysreissulle.
Elokuvassa häivähtää hyvästijätön tuntu vanhalle, villille ja väkivaltaiselle lännelle, josta lehtimiehet etsivät legendaarisia tarinoita kerrottavaksi keskiluokkaistuville lukijoilleen, jotta nämä voisivat tuntea väkivallan henkäyksen turvallisen etäisyyden päästä.
Klassisen westernin teemoihin kuuluu idea, miten elämä kodin, perheen ja vastuun piirissä sivilisoi pahimmatkin raakimukset sisäsiisteiksi, ja tätä ajatusta Armoton noudattaa pilkulleen.
Elokuva on synkeä ja väkivaltainen. Joitain vuosia Armottoman valmistumisen jälkeen Clint Eastwood kertoi alkaneensa vierastaa väkivaltaa omissa töissään eri tavoin kuin nuorempana. Armoton muutti Eastwoodin julkisuuskuvan kertaheitolla. Kaksi Oscar-palkintoa (paras elokuva ja ohjaaja) kruunasivat Eastwoodin Hollywoodin vanhemmaksi valtiomieheksi. (Antti Selkokari)
* *
Kuka kertoo totuuden – vai kertooko kukaan?
Akira Kurosawa: Rashomon – paholaisen temppeli (1950). Ma 3.3.2025 klo 18.30. Rashomon on vuodelta 1950 peräisin oleva japanilaisen elokuvan kiistaton klassikkoteos. Akira Kurosawan ohjaus perustuu kahteen Ryūnosuke Akutagawan novelliin.
Elokuva on erityisesti tunnettu sen innovatiivisesta juonen rakenteesta, jossa kuvataan tapahtumia useiden, ristiriitaisten tulkintojen välillä. Sateelta suojaan kokoontuneet neljä todistajaa esittävät oman versionsa samurain kuolemasta ja hänen vaimonsa kokemasta hyökkäyksestä. Kuka lopulta kertoo totuuden, vai ovatko kaikki valehtelijoita?
Venetsian Kultaisen leijonan ja kunnia-Oscarin voittanut elokuva nosti Kurosawan ja elokuvan pääosaa esittäneen Toshiro Mifunen maailmanmaineeseen. (Muru Vähänikkilä)
* *
Taukoamaton vitsitykki
David Zucker: Mies ja alaston ase (1988). Ma 24.3.2025 klo 18.30. Kuusiosaiseen Hei, me pamputetaan! -tv-sarjaan (1982) perustuva Mies ja alaston ase -elokuva avasi kokonaisen kreisikomedioiden sarjan (Mies ja alaston ase 2½, 1991, ja Mies ja alaston ase 33 1/3 – Viimeinen solvaus, 1994). Sarjan neljäs elokuva, jonka pääosissa nähdään Liam Neeson ja Pamela Anderson, saa ensi-iltansa elokuussa 2025.
Kreisikomedioiden lajityyppiin kuuluu, että vitsejä tykitetään taukoamattomaan tahtiin. Kuitenkin Empire-lehden haastattelussa marraskuussa 2024 käsikirjoittaja Jim Abrahams kertoi, että elokuvan käsikirjoittajanelikko (Abrahams, Jerry Zucker, David Zucker ja Pat Proft) käytti elokuviensa tarinoiden luomiseen yhtä paljon aikaa kuin vitsien kehittelyyn. Hyvä ja toimiva tarina on kaiken perusta.
Mies ja alaston ase -elokuvan huumori on kestänyt aikaa, ja se on yhä yksi hauskimmista koskaan tehdyistä komedioista. Hulvattoman elokuvan pääosissa ovat Leslie Nielsen ja Priscilla Presley. (Petri Hänninen)
* *
Vapaus on illuusio
Krzysztof Kieslowski: Kolme väriä – Sininen (1993). Ma 31.3.2025 klo 18.30. Kieslowskin väritrilogian on sanottu tutkailevan Ranskan vallankumouksen aikaisia kolmea iskusanaa: vapautta, tasa-arvoa ja veljeyttä.
Trilogian ensimmäinen osa Kolme väriä: Sininen seuraa liikenneonnettomuudessa puolisonsa ja lapsensa menettäneen naisen, Julien (Juliette Binoche), yrityksiä päästä pohjattomasta surustaan kohti normaalia elämää. Julie kieltää itseltään kaikki mahdollisuudet kiintyä mihinkään, hän raivaa kaiken turhaksi kokemansa pois kuin liekinheittimellä.
Elokuvan pohjimmainen aihe on, kuten Krzysztof Kieslowskilla usein, vapauden illusorisuus. Pyrkiessään mahdollisimman irti kaikista kahleiksi kokemistaan siteistä Julie päätyy aina vain suurempaan yksinäisyyteen.
Kolme väriä: Sininen on elokuva, jossa tuolloin 29-vuotias Juliette Binoche tekee sisäistyneimmän roolityönsä. (Antti Selkokari)
* *
Kavi Tampere – Kevät 2025
20.1. Tony Kaye: AMERICAN HISTORY X (Yhdysvallat 1998) -K16- 118 min
27.1. Just Jaeckin: EMMANUELLE (Ranska 1974) -K18- 95 min
3.2. Clint Eastwood: ARMOTON (Unforgiven, Yhdysvallat 1992) -K16- 131 min
10.2. John Huston: MUISTOT (The Dead, Yhdysvallat/Iso-Britannia 1987) -S- 83 min
17.2. Jan de Bont: SPEED – KUOLEMAN KYYDISSÄ (Speed, Yhdysvallat 1994) -K16- 116 min
24.2. Gordon Hessler: KISS – NAAMIOMIESTEN HYÖKKÄYS (KISS Meets the Phantom of the Park, Yhdysvallat 1978) -K16- 87 min
3.3. Akira Kurosawa: RASHOMON – PAHOLAISEN TEMPPELI (Japani 1950) -K12- 88 min
10.3. Maurice Pialat: ITKE RAKASTETTU SYDÄN (La gueule ouverte, Ranska 1974) -K16- 87 min
17.3. Rowdy Herrington: JOKIKYTTÄ (Striking Distance, Yhdysvallat 1993) -K16- 98 min
24.3. David Zucker: MIES JA ALASTON ASE (The Naked Gun: From the Files of Police Squad!, Yhdysvallat 1988) -K12- 82 min
31.3. Kieslowski: KOLME VÄRIÄ – SININEN (Trois Couleurs: Bleu, Ranska/Puola/Sveitsi 1993) -K12- 98 min
7.4. Beeban Kidron: KIITOS KAIKESTA WONG FOO, PARHAIN TERVEISIN! (To Wong Foo Thanks for Everything, Julie Newmar, Yhdysvallat 1995) -K7- 107 min
- Esitykset: Maanantaisin klo 18.30. Arthouse Cinema Niagara (Kehräsaari, Tampere).
- Pääsyliput: aikuiset 8€, lapset 5€
- Lipunmyynti: Alkaa esityspäivänä klo 16.00. Huom! KAVI-sarjaan ei voi ostaa lippuja netin kautta, lippujen myynti ainoastaan kassalta. Oikeus ohjelmamuutoksiin pidätetään.
- Elokuvakopiot: KAVI 35 mm, tekstitys suomi/ruotsi (ellei toisin mainita)
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bridget Jonesin elämä, entiset ystävät ja uudet rakkaudet – arviossa Mad About the Boy
ELOKUVA | Michael Morris on ohjannut viimeisen Bridget Jones -elokuvan, joka on romanttisista komedioista myös paras.
Garbo: Where Did You Go? haahuilee kyselemässä tähden Hollywoodista poistumisen syitä
ELOKUVA | Epätasainen, koostemainen dokumenttielokuva Greta Garbosta kertoo, että Pohjoismaista saattoi päästä maailmankuuluksi tähdeksi jo 100 vuotta sitten.
Nuoren Bob Dylanin muotokuva tekee vaikutuksen – arviossa A Complete Unknown
ELOKUVA | James Mangoldin ohjaama Dylan-elokuva huokuu 1960-luvun henkeä niin ideologialtaan, visuaaliselta kokonaisilmeeltään kuin pienemmiltäkin yksityiskohdiltaan.
Salaa tehdyssä elokuvassa isän ura, uskonto ja valta ajavat oman perheen ohi – arviossa Pyhän temppeliviikunan siemen
ELOKUVA | Iranin poliittiset jännitteet saapuvat yhden perheen ruokapöytään ohjaaja Mohammad Rasoulofin kiitetyssä elokuvassa.