Millaista on tehdä elokuvaa tämän päivän Myanmarissa? Online-festivaali Helsinki Cine Aasia esittää kaksitoista elokuvaa

Sono Sionin elokuvassa joukko naisia kamppailee elokuvan pääroolista Kuva: Nagoya Broadcasting Co.

ELOKUVA | Helsinki Cine Aasian taiteellinen johtaja Eija Niskanen suosittelee kolmea elokuvaa tänä viikonloppuna yhdeksännen kerran ja poikkeuksellisesti verkossa järjestettävän filmifestivaalin ohjelmistosta.

Kulttuuritoimitus

Yksi tämän vuoden Helsinki Cine Aasia -festivaalin teemoista on elokuva itse ja tarkemmin elokuvien tekeminen.

Festivaalin taiteellinen johtaja Eija Niskanen esittelee kolme teemaa käsittelevää elokuvaa. Ne tulevat Japanista, Kiinasta ja Burmasta, jota myös Myanmariksi kutsutaan.

* *

1

Red Post on Escher Street on tunnetun Sono Sionin uusimpia ohjauksia. Sono Sion on ohjannut viime aikoina muun muassa Netflix-draaman Forest of Love, joka on katsottavissa Suomessakin.

Red Post on Escher Street alkaa nuorista naisista, jotka ovat tehneet jonkin verran teatteria. He ovat nähneet ilmoituksen, jossa nuoria naisia haetaan elokuvan rooleihin, myös pääosaan. Joukko naisia ilmaantuu koekuvauksiin, onhan ohjaaja nouseva tähti Japanin elokuvamaailmassa. Mustasukkaisuutta ja kyynärpääkilpailua on ilmassa ja jokaisella naisella omat henkilökohtaiset ongelmansa.

Sen jälkeen elokuva siirtyy ovelasti naisten maailmasta ohjaajaan ja hänen ongelmiinsa ja sitten tuottajaan, joka on saamassa potkut koko projektista. Vahva ihmissuhdedraama päättyy Tokion kaduille, jonka ihmisvilinän keskellä loppukohtaus oikeasti kuvattiin, ilman mitään sen kummempia järjestelyjä.”

Striding into the Wind04

Striding in the Wind kuvaa kiinalaisnuorukaista, joka haaveilee oman elokuvan ohjaamisesta ja automatkasta vuoristoon tyttöystävän kanssa Kuva: Films Boutique

2

Striding in the Wind kuvaa luuseria elokuvakoulun opiskelijanuorukaista, jota professorien höpinä ei paljoa kiinnosta. Hän hommaa auton, jolla aikoo ajaa Mongolian vuoristomaisemiin.

Tyttöystävä ei ole niin innostunut poikakaverinsa haahuiluista. Vaikka onkin opiskellut bisnespuolta yliopistossa, hän joutuu tienaamaan elantonsa PR-tyttönä firmojen promotilaisuuksissa vesirajaminihameessa heiluen. Hän haluaisi päästä pois, kunnolliseen keskiluokkaiseen elämään.

Mies lähtee lopulta pohjoiseen avustamaan tuttunsa elokuvan kuvauksissa, mutta huomaa, että mielikuvien karun mongolialaiselämän sijaan siellä on sähkövalot jurtassa.

Ohjaaja Wei Shujun tavoittaa elokuvassa hienosti nykykiinalaisen nuoren polven haasteet ja muuttuvan yhteiskunnan.”

Money Has Four Legs02

Nuori elokuvantekijä kamppailee sensuurin ja rahoituksen kanssa elokuvassa Money Has Four Legs Kuva: Good Move Media

3

”Uutisissa näemme miten Myanmarissa kuohuu sotilasvallankaappauksen jälkeen. Maan elokuvantekijöillä on ollut jo sitä ennen omat haasteensa. Niistä ammentaa omakohtaisten kokemustensa pohjalta Maung Sun elokuvassaan Money Has Four Legs.

Komediallisilla elementeillä ryyditetty elokuva kuvaa aloittelevan ohjaajan kamppailua elokuvasensuurin, kaupallisia elokuvia suoltavan tuotantoyhtiön ja elokuvan rahoittamisen kanssa. Elokuvan nimi tulee burmalaisesta kansansanonnasta, joka tarkoittaa, että kun juoksee rahan perässä, raha juoksee vikkelämmin karkuun.

Myanmarin independent-elokuvanteolla on suomalaisyhteyskin, koska suomalaiset elokuva-ammattilaiset, esimerkiksi Tuula Mehtonen, ovat käyneet vetämässä siellä workshoppeja.”

* *

Katso video

Myanmarilaisohjaaja Maung Sun kertoo Money Has Four Legs -elokuvan teosta ja siitä miten maan poliittinen kuohunta on vaikuttanut paikallisiin elokuvapiireihin.

Helsinki Cine Aasia online 16.–18.4.2021. Festhome-katselualusta ja lippukauppa täällä. Yksittäiset liput 7 euroa, festivaalipassi jolla näkee kaikki kaksitoista elokuvaa 45 euroa. Lisätietoa: info@helsinkicineaasia.fi

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua