Demi Moore elokuvassa The Substance. Kuva: Cinema Mondo
ELOKUVA | R&A-festivaalin tutusti kirjavassa ohjelmistossa on sekä taidetta että yleisöelokuvaa muun muassa Coralie Fargeat’lta, Viggo Mortensenilta ja Rodrigo Morenolta.
”Demi Moore esittää ikääntyvää fitness-mallia, jota Dennis Quaidin esittämä tv-tuottaja on heivaamassa ulos ruudusta, koska haluaa uutta, nuorta lihaa.”
Antti Selkokari, teksti
Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali (19.–29.9.2024) esittää elokuvia helsinkiläisyleisöille nyt kaikkiaan 37. kerran. Kenenkään on turha kuvitella ehtivänsä katsomaan edes puolia festivaalin 130 pitkästä elokuvasta. Tässäkin jutussa voidaan vain hipaista tapahtuman jollain tasolla kiinnostavia elokuvia.
Asemansa vuoden kulttuuritapahtumien kartalla jo vakiinnuttanut Rakkautta & Anarkiaa oli pitkään se festivaali, jossa saattoi nähdä maailman mittakaavassakin tuoreimmista elokuvista ne ehdottomasti kiinnostavimmat. Jossain määrin näin on vieläkin, mutta festivaali vaikuttaa hyväksyneen sen, että on fyysisestikin mahdotonta mahduttaa aivan jokaista vuoden kärkielokuvaa 130 teoksen valikoimaan. Mutta valikoima on useammin hyvä kuin huono.
* *
R&A ei ole aivan tyystin unohtanut juuriaan kaikenlaisen ylettömyyden ja rankkuudeksi kutsutun groteskiuden esittäjänä. Tämänvuotisessa ohjelmistossa selvin muistuma ”rankkojen” elokuvien ajoista on uutta ranskalaista provokatiivisuutta edustava Coralie Fargeat’n The Substance, jossa ranskalaista on ohjaajan kansallisuus, mutta elokuvan kieli ja päätähdet ovat englanninkielisiä ja sen tapahtumapaikkakin on amerikkalaisen viihdeteollisuuden pääkaupunki Los Angeles. Elokuvan yhteydessä on puhuttu body horrorista, jota edustanevat kuvat vanhetessaan muodottomaksi muuttuvasta naisruumiista. Jollain tapaa pimeästi saatavissa oleva ”Aine” sisältää oman rautaisen logiikkansa. Se mahdollistaa sen, että omasta itsestä voi tulla maailmaan paras mahdollinen versio.
Näemme päähenkilön, joka ikään kuin synnyttää oman kahdentumansa. Toisen levätessä toinen saa mellastaa maailmassa vapaasti. Demi Moore esittää ikääntyvää fitness-mallia, jota Dennis Quaidin esittämä tv-tuottaja on heivaamassa ulos ruudusta, koska haluaa uutta, nuorta lihaa. Kiinteän lihanpalan roolissa on Margaret Qualleyn esittämä Sue, jolla on vain kiirettä ja kunnianhimoa. Päähenkilöt eivät tietenkään kuuntele ohjeita ja varoituksia, joten katsojat saavat nähdä irvokkaan tarinan ikuisen nuoruuden metsästämisen seurauksista. The Substance saapuu elokuvateattereihin jo 27.9.2024.
* *
Viggo Mortensenin ohjaus The Dead Don’t Hurt ei tule myöhemmin ensi-iltaan, joten elokuvan esitys R&A-festivaalissa jää ainoaksi mahdollisuudeksi nähdä se elokuvateatterissa. Elokuva, jossa näyttelevät Viggo Mortensen, Danny Huston ja Vicky Krieps, kertoo uudisraivaajien ponnisteluista elämän ja tunteiden takia Yhdysvaltain sisällissodan aikaan.
* *
Rodrigo Morenon Cannesin elokuvajuhlien Un Certain Regard -sarjassa maailmanensi-iltansa saanutta elokuvaa The Delinquents ovat intomielisimmät jo kutsuneet tulevaksi klassikoksi. Kieltämättä leffan ideassa on imua: juttu keski-ikäisistä pankkivirkailijoista, jotka mieluummin ryöstävät työpaikkansa ja lusivat lyhyehkön tuomion kuin kuivuvat pystyyn tylsässä työssä.
* *
Iranilaisohjaaja Mohammad Rasoulofin The Seed of the Sacred Fig -elokuvassa seurataan tutkintatuomaria keskellä poliittisten levottomuuksien, mielenosoitusten ja kasvavan vainoharhaisuuden aikaa. Tuomarilla ovat hermot koetuksella, kun hänen omassa perheessäänkin alkaa kapinamieli kiehua. Elokuvateattereiden normiohjelmistoon elokuva saapuu, jos saapuu, ensi vuonna.
* *
Intialaisohjaaja Sandhya Surin ohjaamassa Santosh-elokuvassa leskeksi jäänyt kotiäiti perii miehensä viran poliisikonstaapelina Pohjois-Intian maaseudulla. Nuoren tytön murhatutkimus nostaa esiin kastisyrjintää, naisvihaa ja ennakkoluuloja.
Hetkittäin jopa jännityselokuvan piirteitä saava elokuva on pohjimmiltaan nuoren naisen kasvukertomus, jossa päähenkilöä yritetään sosiaalistaa maalaispoliisille tyypillisiin tapoihin.
Santosh-elokuva jää mieleen pitkäksi aikaa, mitä voi pitää hyvän elokuvan merkkinä.
Rakkautta & Anarkiaa -elokuvajuhlat Helsingissä 19.–29.9.2024.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.