Yleiskuva Anish Kapoorin näyttelystä. Kuva: Marja-Liisa Torniainen
Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Marja-Liisa Torniainen on tällä hetkellä kuvataidetta täynnä olevassa Venetsiassa.
1
Parasta Venetsiassa on itse kaupunki; autoton ja mainoksista riisuttu. Kaunista ei ole vain talo tai kaksi, vaan esteettinen yltäkylläisyys ruokkii kulkijaa askel askeleelta.

Näkymä Crand Canalista Guggenheim-museon edestä. Kuva: Marja-Liisa Torniainen
2
Canal Granden varrella Dorsodurossa on Gallerie dell’Accademia, jossa historiallisten maalaustaiteen aarteiden lisäksi on tällä hetkellä Anish Kapoorin näyttely, joka on avoinna 9.10. saakka. Kapoorin töitä on esillä myös Palazzo Manfrinissa.

Anish Kapoorin patentoima musta on niin syvä, että se synnyttää aukon seinään. Kuva: Marja-Liisa Torniainen
3
Venetsian 59. kertaa pidettävä biennaali on vallannut koko kaupungin, vaikka pääasialliset näyttelyt sijaitsevatkin Castellon kaupunginosassa, Arsenalin vanhalla telakka-alueella ja Giardinissa, joka on saaren perimmäisessä kärjessä oleva puutarha-alue. Sinne on rakennettu eri maiden näyttelypaviljonkeja.
Kaikilla mukana olevilla mailla ei kuitenkaan ole omaa rakennusta, vaan esimerkiksi Ghana on esillä Arsenalissa. Alla oleva kuva sinne rakennetusta installaatiosta.

Installaatio Ghanan osastolla Arsenalissa. Kuva: Marja-Liisa Torniainen
4
Biennaalin nimi The Milk of Dreams (Unien maito) on lainattu kelttiläis-englantilaisen, Meksikoon muuttaneen surrealistin Leonora Carringtonin lastenkirjasta.
Peggy Guggenheim -museossa on lisää sekä Carringtonin että Remedios Varon maagisia luomuksia näyttelyssä Surrealismo & Magia. Myös Max Ernst on siellä hyvin edustettuna, Guggenheimin omissakin kokoelmissa.

Yleiskuva näyttelystä ”Surrealism and Magic: Enchanted Modernity”. Kuva: ©Peggy Guggenheim Collection / Matteo De Fina
5
Peggy Guggenheim -museon marmoriset portaat johtavat suoraan Canal Grandeen. Erään kanaalille avautuvan ikkunan ääreen on asetettu sininen ryhmä lasitaidetta, joka on syntynyt Pablo Picasson luonnosten pohjalta.
Marja-Liisa Torniainen

Egidio Constantini: Lasiveistoksia Picasson luonnosten pohjalta, 1964. Kuva: Marja-Liisa Torniainen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Oikeus olla olemassa ja ottaa tilaa omana itsenään – oikeus löytää ja pitää paikkansa maailmassa
KUVATAIDE | Tampereen taidemuseon nykyiset näyttelyt ovat toisistaan kauempana kuin yö ja päivä. Wäinö Aaltonen pönkitti tilattua kansallista identiteettiä, Del La Grace Volcano luo tilaa muunsukupuolisille.
Galleriakatsaus: Kaiken kierrätetyn uudet elämät, vallattomia maalauksia, maagista realismia ja ekspressiivistä unen logiikkaa
KUVATAIDE | Anna WildRosen villit maailmat Koppelossa, Markku Arantilan, Jukka Hepoluhdan ja Jari Julan maalauksia Saskiassa sekä Sami Sänpäkkilä ja Jukka Suhonen Mältinrannassa.
Orvokkimeri on kaunis, vaikka sen näkisi jokaisena työpäivänä – Birger Kaipiaisen teos valvoo Tampereen päättäjiä
JULKINEN TAIDE | Tampereen virastotalon valtuustosaliin sijoitettu Orvokkimeri on kaupunkilaisille tuttu, mutta toisaalta tuntematon, koska valtuustosaliin ei pääse noin vain.
Uusi Taidevaltakunta ravistelee taidekentän perinteisiä valtasuhteita – nyt valta kuuluu taiteelle
KUVATAIDE | Hämeenlinnan taidemuseon, Tampereen taidemuseon ja Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan yhteistyönä käynnistämä biennaalikonsepti etsii pohtii tulevaisuusvaltaa.