Iina (Ella Korpinen) ja Senja (Varpu Laakkonen). Kuva: Yle
TELEVISIO | Sori siitä -sarja ammentaa luokkayhteiskunnan olemassaolosta ja nostaa samalla kysymyksiä siitä, kuinka todellisia luokkaerot nykymaailmassa ovat.
”Pienestä valheesta syntyy sarjassa suuri vyyhti.”
Sori siitä -sarjan päähenkilö Senja (Varpu Laakkonen) menee seiskaluokalle uuteen kouluun, jota kuvataan eliittikouluksi. Siellä hän tapaa tyttöporukan, joka haukkuu Senjan uutta asuinaluetta ”Koilaaksoksi”, vaikka sen oikea nimi on Kotilaakso. Tämä alkaa hävettää Senjaa ja hän keksii valkoisen valheen.
Minisarjan alkuasetelma, jossa lapset ovat jakautuneet eri kouluihin varallisuuserojen mukaan, ei tunnu aluksi kovin realisiselta. Mutta onko luokkaeroilla suurempi merkitys nuorten todellisuutta kuin omassa nuoruudessani? Onko varallisuuden mukaan tapahtuva eriytyminen todellisuutta tai ainakin trendi, joka on vahvistumassa? Asuinalueiden ja sitä myöten koulujen eriytymisestä ollaan huolissaan erityisesti pääkaupunkiseudulla.
Karrikoidulta tuntuva asetelma herätteli pohtimaan asiaa syvällisemmin. Ainakin varallisuuserot ovat viime vuosina kasvaneet ja vastakkainasettelut vahvistuneet. Rajummat asenteet vähävaraisia ihmisiä kohtaan vaikuttavat olevan nykyään hyväksytympiä. Käsitykset siitä, mitä verorahoilla tehdään, eivät puolestaan näytä olevan niin selkeitä kuin ennen.
En kuitenkaan tunnista asetelmaa liioin teini-ikäisen poikani puheista kuin Tampereen kouluissa tekemäni työn perusteella. On tietysti selvää, että esimerkiksi merkkivaatteilla on väliä nuorten maailmassa. Vaikka toisaalta käytettyihin vaatteisiin ei tunnu liittyvän voimakasta asenteellisuutta.
Ilmastokysymys on toinen yhteiskunnallinen teema, joka sarjassa nousee esiin. Osa ilmastonmuutokseen liittyvistä repliikeistä ja dialogista kuulostaa aikuisten puheelta, joka on laitettu seiskaluokkalaisten suuhun.
* *
Pienestä valheesta syntyy sarjassa suuri vyyhti, joka tuottaa ongelmia kaveri- ja perhesuhteisiin. Henkilöhahmojen karrikoidut asenteet luovat alustan käsitellä rehellisyyttä, mikä koskettaa kaikkia ikä- ja yhteiskuntaluokkia. Päähenkilön valehtelu on ymmärrettävissä juuri sen kontekstissa nuorten ihmisten maailmassa.
Minisarjan lyhyet jaksot ja nopeasti vaihtuvat juonenkäänteet pitävät otteessaan loppuun asti. Kiinnostaa tietää, miten valheet alkavat paljastua. Pohjimmiltaan sarja kuvaa sitä, miten luokkaan liittyvät asetelmat olivat osittain nuorten itse kehittämää illuusiota; lopulta kavereiksi voi tulla erilaisista taustoista riippumatta.
Sori siitä tuo mieleen suositun norjalaisen nuortensarjan Skamin, mutta sarjan kohderyhmä on nuorempi ja siksi myös käsiteltävät teemat ovat erilaisia. Sarja sopii tämän vuoksi hyvin katsottavaksi peruskouluikäisten lasten ja nuorten kanssa.
* *
Nuorten näyttelijöiden roolityö kannattelee sarjaa ja on erittäin taitavaa. Päähenkilö Senjaa esittävän Varpu Laakkosen lisäksi erityisesti Iinaa esittävän Ella Korpisen roolityö on todella hienovaraista ja taitavaa, kuten myös muiden nuorten näyttelijöiden. Tarinan ilkeää hahmoa Miisaa näyttelevän Iida Majauksen roolityö on sekin vakuuttavaa.
Nuoret ovat sarjan pääosassa, mitä vanhemmat näyttelijät, kuten Olgaa esittävä Seela Sella, äitiä näyttelevä Linnea Leino ja lääkärin roolia tekevä Tuukka Huttunen, tukevat omalla työllään.
Tamperelaisittain tutuille maisemille keksityt uudet paikannimet tekevät sarjasta kiinnostavan paikallisille katsojille.
Johanna Peltola
EDIT. 30.5.2024. Ella Korpisen nimi ja jaksojen lukumäärä korjattu.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Televisiopäiväkirja: Kinds of Kindness, Triangle of Sadness, Everything Everywhere All at Once, Hitchcock…
TELEVISIO | Lokakuussa 2024 Petri Hänninen on katsellut sairaspedillä paljon löyhäpäisiä elokuvia, jotka eivät vaadi aivoilta mitään.
Televisiopäiväkirja: Alien, Fight Club, Poor Things, Bosch, The Whale, i’m thinking of ending things…
TELEVISIO | Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen on kirjannut lyhyitä arvosteluja vuoden 2024 kesän ja alkusyksyn aikana katsomistaan elokuvista ja tv-sarjoista.
Turboahdettu Rooma – Those About to Die heittää katsojat keskelle roomalaista veristä kilpaurheilua ja loppumatonta juonittelua
TELEVISIO | ”Ikuinen kaupunki” on kuin nykyajan maailma siirrettynä parin vuosituhannen taakse, ja ihmishenki oli yhtä halpa kuin Venäjän hyökkäyssodissa.
Concorde-yliäänikoneen tarina on pitkä pettymysten sarja, mutta ainakin samppanja virtasi matkustamossa
TELEVISIO | Neuvostoliitto vakoili projektia härskisti sen kaikissa vaiheissa. Siitä huolimatta Tupolev-yliäänikone epäonnistui vielä karseammin kuin esikuvansa.