Bulgarialaisen naiskuoron ja australialaisen kontra-alton kohtaaminen – Lisa Gerrard Savoy-teatteriin

16.10.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Dead Can Dancen eteerinen laulaja Lisa Gerrard esiintyy Helsingin Savoyssa vuonna 1952 perustetun The Mystery of the Bulgarian Voices -kuoron kanssa.

Jukka Sammalisto

Kun totuus on se, ettei Kate Bush ole lähdössä konserttikiertueelle, niin aloitetaan hänestä. Siksikin, että Bushin kuudes studioalbumi The Sensual World julkaistiin tasan 30 vuotta sitten, 16.10.1989.

Taidepopin klassikkoalbumin merkkipäivää voi juhlistaa melko erikoisella tapaa, mikä liittyy sen eittämättä muistettavimpaan sovitukselliseen elementtiin, naiskuoro Trio Bulgarkan kiehtovaan vierailuun kolmella kappaleella.

Trio Bulgarkakaan ei ole tulossa Suomeen konsertoimaan, mutta isompi kuoro, josta se 1970-luvulla muodostettiin, sen sijaan on. 22-päinen, jo monesti nimeään muuttanut The Mystery of the Bulgarian Voices esiintyy huomenna Helsingin Savoy-teatterissa, johtajanaan professori Dora Hristova.

Kate Bush & Trio Bulgarka: Rocket’s Tail (1989)

* *

Legendaarinen kuoro sai alkunsa vuonna 1952, kun Bulgarian radiota varten perustettiin kansanlauluja esittävien naislaulajien kokoonpano. Laulajia etsittiin maalaiskylistä ja vuosisatoja vanhat laulut sovitettiin moniäänisiksi. Bulgarian valtiollisen television aloitettua toimintansa 1959 kuoro vaihtoi nimeään ensimmäisen kerran.

Bulgarian kommunistihallinnossa kuoron jäsenten oli miellettävä tehtävänsä paitsi sukupolvia vanhan perinteen välittäjinä myös valtion työntekijöinä, joiden funktiona oli osaltaan suojella kansalaisia mahdollisen länsimaisen musiikin vaikutukselta. Ero tulevaan oli suuri, kun heistä alettiin leipoa lännessä uudenlaisen musiikkibisneksen ja -lokeroinnin tähtiä.

Vaikka Bulgarian sisäisellä ylpeydellä oli jo takanaan omiakin levytyksiä 1950-luvulla, ensimmäisenä kuorosta kiinnostui lännessä sveitsiläinen etnomusikologi Marcel Cellier, jonka 15 vuoden työn tuloksena ilmestyi kompilaatioalbumi Le Mystère des Voix Bulgares (1975). Silloin mysteeri-sana limittyi kuoron nimeen. Mysteeri säilyikin, sillä isoin maailmanmusiikkibuumi ei ollut kuitenkaan ihan vielä puhkeamassa.

Le Mystere des Voix Bulgares esittää laulun Ergan Dada KEXP-studiolla

* *

1980-luvulla mysteerikuorosta haltioitui brittiläisen goottibändi Bauhausin laulaja Peter Murphy, joka välitti kuuntelemansa kasetin 4AD-levymerkin 1980 perustajäsenelle Ivo Watts-Russellille. Tämä hankki oikeuden Cellerin tuottamaan kokoelmaan, minkä myötä se uudelleenjulkaistiin vuonna 1986. Menestystä seurasi muutama levy lisää, ja juuri sosialismin romahtaessa kuoro juhli jo Grammy-voittoa. 1980-luvun lopulla vakavammin etabloituneet poptähdet, jotka eivät olisi flirttailleet maailmanmusiikin tai crossoverin kanssa, olivat kuin kangastuksia musiikkimedioiden aavikolla. Noita innostuksen aikoja muistellaan nykyisin usein jo kriittisellä etäisyydellä.

Ranskankielisellä nimellä esiintyneen bulgarialaisen naiskuoron osuutta maailmanmusiikin läpilyönnissä leimasi väistämättä myös maailman jo rapistuva poliittinen kahtiajako.

Idän ja lännen musiikillista todellisuutta kaiken muun ohessa erottanut rautaesirippu seisoi viimeisillään vielä silloin, kun esimerkiksi Bush levytti The Sensual Worldia. Kun ensikuunteli aikanaan kotosuomessa vaikka Rocket’s Tail -kappaletta, itäeurooppalaisten maalaisnaisten haastava ja äärimmäisen hallittu äänityöskentely toi hienostuneen brittiläiseen studiotyöskentelyyn paitsi ikiaikaisia myös kulttuurisesti aidosti vieraita, jopa oudosti kadotetun maailman tuntuisia värejä ja sävyjä.

Dead Can Dance -yhtyeen kappale The Host of Seraphim

* *

Vuodet kuluvat, vaikutteet yleistyvät ja vaikka koko maailmanmusiikin termi on jo monesti kyseenalaistettu, niin vihdoin The Mystery of the Bulgarian Voices saapuu Suomeen esiintymään. Se ei kuitenkaan tule aivan yksinään. Mukana on australialainen Lisa Gerrard, yksi 1980-luvulla kuorosta inspiroituneista länsimaisista muusikoista. Ääneltään kontra-altto Gerrard tunnetaan post-punkin synkempää aaltoa edustaneen ja niin ikään 4AD-merkille levyttäneen Dead Can Dance -yhtyeen eteerisenä laulajana.

The Guardian -lehden kesäkuisessa haastattelussa Gerrard myönsi, kuinka laulamisen iloa suitsuttaneeseen bulgarialaiskuoroon tutustuminen oli hänelle aikanaan pelastusrengas siitä varsin tummissa vesissä velloneesta Lontoon post-punk-kulttuurista, johon Dead Can Dance -ryhmän toinen jäsen Brendan Perry häntä vähän hanakammin oli kytkeytynyt.

Kuoron vaikutus johti myös yhteen upeimmista Dead Can Dance -klassikoista, The Host of Seraphimiin, jossa Gerrardin laulu suoraan mukailee bulgarialaisten tekniikkaa.

Kaiken tämän taustatiedon varassa voi kuvitella, että torstaina Savoyhin on saapumassa hyvin kirjavaa kuulijakuntaa hyvin moninaisista lähtökohdista. Ilmankos ainutlaatuinen konsertti onkin jo loppuunmyyty.

The Mystery of the Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard Helsingin Savoy-teatterissa to 17.10. klo 19.