Vielä ehtii tavaratulvan alkulähteille – Postimuseon näyttely osoittaa, kuinka etäkauppa villitsi jo vuosisatoja sitten

21.11.2023
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Postimuseon viestintäsuunnittelija Mirka Ylä-Mattila selailee kauppahuoneiden tavaraluetteloja yli sadan vuoden takaa. Kuva: Kari Pitkänen

NÄYTTELY | Verkkokaupan lieveilmiö on liiankin helppo ja turha ylikulutus, jota eivät kestä kukkaro, luonto eikä lopulta ostajan omakaan psyyke. Paketoituja unelmia -näyttely on esillä Vapriikissa 17.12. asti.

Luulitko, että nykyiset bläkfraideit, etäostokset, verkkokauppa tai postimyyntiluettelot ovat vasta meidän sukupolvemme villityksiä? Ehei. Kalliita ja harvinaisia tuotteita on himoittu antiikin ajoista asti, ja etäostokset ja -hankinnat lähes niiden nykyisessä muodossa ovat peruja viimeistään 1600-luvulta.

Tästä muistuttaa osaltaan Tampereen Postimuseon Paketoituja unelmia -teemanäyttely. Siihen on mahdollisuus tutustua paikan päällä museokeskus Vapriikissa vielä 17. joulukuuta saakka.

Vielä syvempää tietoa aiheesta jakaa museon aiheesta julkaisema samanniminen tietokirja. Se osoittaa, kuinka etäkaupalla on meillä vähintään 400 vuoden mittainen historia, kun silloisen Ruotsin sivistyneistö alkoi haikailla Pariisin muodin perään.

Paketoidut unelmat3

Viiksisuojat varjelivat huolitellun herrasmiehen hoidettuja pensseleitä yöunen aikana. Näitäkin sai ostaa muinoin postimyynnistä. Kuva: Kari Pitkänen

Ensimmäisiä ”etäkauppiaita” olivat diplomaatit. He hoitivat hoviväen puolesta ostopalveluja, ja toivelista oli pitkä: muotivaatteita, kenkiä, kankaita, peruukkeja, huonekaluja, kirjoja, taidetta ja kukkasipuleita.

Viimeistään 1800-luvun alussa Suomen ja erityisesti Turun kaupungin eliitti oli omaksunut eurooppalaisen kulutuskulttuurin. Ostosmatkoilla käytiin erityisesti Tukholmassa – kuten vielä nytkin.

Kohti kulutusyhteiskuntaa

Muodin ja kulutuskulttuurin arkipäiväistymisestä saamme kiittää erityisesti ranskalaisia. Ensimmäinen muotilehti aloitti siellä vuonna 1785, ja vuonna 1867 sikäläinen tavaratalo Le Bon Marché käynnisti postimyynnin.

Muuallakaan ei aikailtu. Vaikka tilaukset kulkivat kirjeitse ja tavaratoimitusten viiveet olivat pitkät, postinkulun varmistuminen mahdollisti yhä uusien kuluttajaryhmien integroinnin osaksi kehittyvää kulutusyhteiskuntaa.

Paketoidut unelmat1

Anttilan myyntiluettelot ovat alansa klassikkoja. Vuonna 1974 markkinointiapua on haettu aikakauden urheilijasuuruuksilta Mona-Lisa Pursiaiselta ja Lasse Vireniltä. Kuva: Kari Pitkänen

Suomessa toimi 1900-luvun taiteessa monia kauppahuoneita, joiden tavaraluetteloja selattiin kiinnostuneina maaseudullakin. Esimerkiksi Eino Louhivuoren putiikki Vaasassa toimitti asiakkaille polkupyöriä, kelloja, ompelukoneita ja muita kotitalouden tarvekaluja.

Tampereella vastaava toimija oli J. Tirkkonen Keskustorin laidalla. Kauppahuoneen tavaraluettelo talvikaudeksi 1905–1906 on nähtävänä Postimuseossa.

Pakettimäärä tuplaantuu

Näyttelyssä esiintyvät myös useimmille meistä hyvin tutut postimyyntiaikakauden nimet Seppälä, Anttila, Suuri Suomalainen Kirjakerho, Hobby Hall ja Yves Rocher.

Sekin käy ilmi, että ruoan verkkokaupalla on meillä jo yli neljännesvuosisadan historia. Näitä toimituksia kokeilivat ensimmäisinä Pohjois-Karjalan Osuuskauppa ja Joensuun kaupunki vuonna 1997.

Paketoidut unelmat4

Pakettikaupan lieveilmiöitä voi torjua pakkausten uusiokäytöllä. Sitä varten edellinen osoitetarra on joko poistettava tai yliviivattava, näyttely muistuttaa. Kuva: Kari Pitkänen

Verkkokaupan jatkuva kasvu on tuonut mukanaan lieveilmiöitä. Yksi niistä on perinteisen kivijalkamyynnin lasku ja pienten yrittäjien ahdinko. Toinen on liiankin helppo ja turha ylikulutus, jota eivät kestä kukkaro, luonto eikä lopulta ostajan omakaan psyyke.

2030-luvulle tultaessa verkkokaupalle ei silti ennusteta juuri muuta kuin jatkuvaa kasvua. Näyttelyn pääyhteistyökumppanin Postin arvion mukaan pakettimäärät tuplaantuvat tällä vuosikymmenellä. Samalla vastuu- ja ympäristökysymykset kuitenkin korostuvat ja hiilineutraalit kuljetusmuodot yleistyvät.

Kari Pitkänen, teksti ja kuvat
kari.pitkanen(at)kulttuuritoimitus.fi

Paketoituja unelmia -näyttely Postimuseossa Tampereen Vapriikissa 17.12.2023 saakka. Paketoituja unelmia – Etäostamisen historia kaukomatkoista postimyyntiin ja verkkokauppaan. 192 sivua. Postimuseo 2023. 

* *

Kulttuurigaala lähestyy!

Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit kannustaa meitä kotisohvalta käsin Ylen suorassa lähetyksessä perjantaina 24.11.2023!

#kulttuurigaala #kulttuuri 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua