Kuva: Saine Ensemble
TAPAHTUMA | Suuri järvi – Digersjön yhdistää ilma-akrobatiaa, runoutta, musiikkia ja visuaalisuutta. Teos on osa yksitoista päivää kestävää, Fiskarsissa järjestettävää Tanssiva meteoriitti -tapahtumaa, jossa kaiken keskellä on vesi.
Kirsi Haapamatti, teksti
Tanssija-koreografi ja Saine Ensemblen taiteellinen johtaja Annatuuli Saine hoitaa sekä kehonsa että mielensä terveyttä avantouimalla kotinsa lähellä Raaseporissa sijaitsevassa järvessä. Kylmään Digersjöhön (”suuri järvi”) upotessaan Saine on tuntenut paljon. Hän tarkkailee avannosta käsin säätä ja luonnonilmiöitä, mutta saa myös ajatuksia ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmantilanteesta.
Esimerkiksi viime syksynä hän oli juuri pulahtanut avantoon, kun kuuli taivaalta kovan pamauksen. Hornet-hävittäjä oli murtanut äänivallin. Saineen sisällä myllersi. Hänen mieleensä nousi epätietoisuuden tunteita. Mediassa käytiin Nato-keskustelua, otsikot huusivat sotaa Euroopassa.
– Uintipäiväkirjat ovat syntyneet avannossa havainnoimani ja tuntemani pohjalta. Olen kirjoittanut tekstiä aina uimasta kotiin palattuani, aina alkuvuoteen saakka, jolloin annoin tekstit dramaturgi Seppo Parkkisen työstettäväksi, Saine kertoo.
”Huomisesta lähtien päätän avannossa laskea kuuteenkymmeneen ranskaksi tai espanjaksi. Tai jos minuutin ajan en ajattelisi mitään. Tai ajattelen jotain mitä en ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi. Mistä silloin tiedän minuutin kuluneen ja mitä merkitystä sillä on?
Kissa odottaa kotiovella.”
– Katkelma Annatuuli Saineen uintipäiväkirjoista
Uintipäiväkirjat ovat kuitenkin vain osa Suuri järvi -teosta. Luvassa on ääntä, video- ja valokuvaa sekä installaatiota. Erik Salvesenin suunnittelema Meduusan lautta -installaatio on itsenäinen teos, mutta myös osa Suuren järven lavastusta. Lautta edustaa esityksessä laituria, jolta kertoja laskeutuu veteen. Se myös mahdollistaa esitykseen kuuluvan rengastrapetsin käytön.
Suuren järven musiikki ja äänisuunnittelu ovat Ilari Edelmannin käsialaa.
Annatuuli Saine on innoissaan monitaiteisen ja usean taiteilijan toteuttaman Tanssiva meteoriitti -tapahtuman alla. Saine on taiteellaan usein kommentoinut ekologisia teemoja. Hän on muun muassa toteuttanut tanssiteoksen soidensuojelun merkityksestä.
Nyt hypätään veteen. Ekologiset kysymykset ovat jälleen pinnalla.
– Tapahtumassa tiede ja taide yhdistyvät. Veden aika -keskustelutilaisuudessa on mukana huippuasiantuntijoita puhumassa vesistöjen ekologiasta, ympäristöhistoriasta ja veden psykofyysisestä vaikutuksesta. Keskustelussa ovat myös metsien hakkuut. Miten ne vaikuttavat omaan kotijärveen ja muihin vesistöihin?
Saine sanoo tekevänsä omaakin taidettaan aina myös tieteen kautta. Äänivallin murtumisen avannossa kuultuaan hän halusi selvittää, millaisesta ilmiöstä faktisesti on kyse. Sodan uhkakuvien alla hän alkoi pohtia, mitä kehossa fyysisesti tapahtuu, kun ihminen pelkää.
Näyttämöteoksen, installaation, valokuvanäyttelyiden, konsertin, tanssin ja tieteellisen keskustelun lisäksi luvassa on runoutta, Risto Ahdin ja Petra Vallilan Veden runo -esityksessä.
* *
Kulttuuritoimitus kirjoitti Annatuuli Saineesta ja taiteilijan apurahakurimuksesta muutama vuosi sitten. Nyt monipuolinen taiteilija kertoo siirtyneensä tanssista enemmän myös kirjoittamisen pariin, mutta monialaisuus on voimakkaasti mukana.
Rahoituskuvioissa on tullut onnistumisia. Saine iloitsee pääsystään mukaan yhteiseurooppalaiseen CREA-RE-hankkeeseen, jossa Suomen lisäksi mukana on taiteilijaryhmät Portugalista, Espanjasta ja Italiasta. EU:n Luova Eurooppa -ohjelmasta rahoitettu hanke mahdollistaa kansainvälisen yhteistyön ja visiitit työryhmien välillä. Hanke osarahoittaa myös Tanssiva meteoriitti -tapahtumaa.
Varsinainen rahasade ei taiteilijan ylle EU:sta kuitenkaan ropise. Kaksivuotinen hankeraha on 40 000 euroa, ja siitä summasta on maksettava kaikki hankkeen kustannukset. Vaatimuksena on esimerkiksi yleisötapahtuman järjestäminen molempina vuosina. Matkustaminen eurooppalaiskollegoiden luo vie osansa sekin.
Saine sanoo kuitenkin voineensa maksaa itselleen osan aikaa pientä palkkaakin, mikä on tuntunut apurahattomien vuosien jälkeen tervetulleelta.
Tanssiva meteoriitti -tapahtuman esityksiä ja keskusteluita Saine nostaa vain muutama päivä ennen aloitusta näin:
– Ohjelma on ainutlaatuinen ja monipuolinen, eikä sitä voi kokea muualla kuin täällä. Fiskarsin viljamakasiini tarjoaa upeat puitteet tälle kaikelle. Muistutetaan vielä, että samaan aikaan avautuu myös Fiskarsin käsityöläisten, muotoilijoiden ja taiteilijoiden osuuskunta Onoman kesänäyttely. Uskon, että yleisö saa tänne tullessaan paljon.
Tanssiva meteoriitti -tapahtuma Raaseporissa, Fiskarsin viljamakasiinilla 20.–31.5.2023. Suuri järvi -näyttämöteokseen, Sensing water -tanssi- ja musiikkiesitykseen sekä ImproFlow-konserttiin myydään lippuja. Näyttelyihin, runoesitykseen ja keskustelutilaisuuksiin on vapaa pääsy. Lisätietoja tapahtuman verkkosivuilta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hajonneen perheen toipumista ja uusia ruumiita – arviossa Satu Rämön Rakel
KIRJAT | Hildur-sarjan neljännessä osassa avataan perheen äidin kohtaloa ja selvitellään siihen kytkeytyviä nykypäivän rikoksia.
Holomodor – Työväenmuseo Werstaan näyttely Ukrainaan 1930-luvulla tehdystä nälänhädästä
NÄYTTELY | Tampereen Työväenmuseo Werstaan Holomodor-näyttely panee miettimään ihmisen ikuista luontoa. Kansanmurhasta voidaan puhua, kun politiikka ja ideologia ovat nälän keskeisiä aiheuttajia.
Kuka puolustaisi paperittomia – arvioitavana Anneli Kannon Kaivatut
KIRJAT | Afgaanitytön katoaminen ei virkavaltaa kiinnosta, joten Noora Näkijä päätyy selvittelemään paperittoman maahanmuuttajan katoamista Näkijä-trilogian päätösosassa.
Särömaalailua reippaan kepeästi tähtitaivaan alla – arviossa Taikayö Camping
LEVYT | Suomenkielistä indiepoppia soittava helsinkiläisyhtye luottaa kolmen kitaran särön ja heleämmän puolen yhteistyöhön.