Malin Levanon on Tilda Renström. Kuva: Niklas Maupoix / SVT
TELEVISIO | Sarja yhdistää rikosta, turvapaikanhakijajärjestelmän kritiikkiä, perhesuhteita, maahanmuuttajien hyväksikäyttöä ja ennakkoluuloja.
”Olisi outoa, ellei sarja saisi jatkoa.”
ARVOSTELU
Beledweynen etsivä
- Käsikirjoitus: Aron Levander
- Ohjaus: Zaida Bergroth
- sunnuntaina 9.4. kello 21:50 Yle TV 1
- Katso: Yle Areena. Yle TV1 alkaen su 9.4. 21.50
Ruotsin television tuottama Beledweynen etsivä on sarja, jossa tekijät ovat onnistuneesti yhdistäneet rikosta, turvapaikanhakijajärjestelmän kritiikkiä, tulehtuneita perhesuhteita, maahanmuuttajien hyväksikäyttöä ja ennakkoluuloja. Hyvän käsikirjoituksen, loistavan näyttelijätyön ja ohjauksen vuoksi kokonaisuus pysyy ehjänä ja tarina koukuttaa.
Syyttäjä Tilda Renström on harvinaisen itsekäs, itsekeskeinen, raivostuttava ja röyhkeä. Hänellä on myös hyvin monimutkainen suhde sekä isäänsä että sisareensa.
Tilda suhtautuu sääntöihin ja määräyksiin luovasti ja on päätynyt työhön turvapaikanhakijoiden säilöönottokeskukseen saatuaan holtittomuutensa vuoksi potkut Uppsalan syyttäjänvirastosta. Toinen toistaan epätoivoisempi ihminen odottaa säilöönottokeskuksessa joko ihmettä tai karkotustaan.
Yksi epätoivoisista on ilmeetön somalialainen mies huoneessa 24. Hänen syistään hakea turvapaikkaa ja taustastaan menestyneenä rikostutkijana kotikaupungissaan Somalian Beledweynessä, 350 kilometriä pääkaupungista Mogadishusta pohjoiseen, tiedämme vain me katsojat. Tiedämme, miksi hän ei ole kertonut tarinaansa eikä paljastanut edes nimeään. Tiedämme, miksi hän pelkää kuollakseen sekä puhumista että karkotusta.
Asiat alkavat liikkua, kun säilöönottokeskuksen lähistöllä katoaa nuori tyttö ja tutkimukset kohdistuvat keskukseen. Tilda tajuaa nopeasti, että huone numero 24:n asukkaasta on hänelle hyötyä asian ratkaisussa. Tästä alkaa varsin epäsuhtaisen työparin yhteinen taival useiden rikostapausten parissa. Tilda tarvitsee miehen päättelykykyä juttujen ratkaisuun ja mies tarvitsee apua voidakseen jäädä Ruotsiin.
Katsojan mieliala kulkee jaksosta jaksoon ärtymyksestä suuttumukseen ja säälistä suruun ja siksi sarjan seuraavankin jakson haluaa nähdä. Haluaa nähdä, milloin Tilda tajuaa asioita ja omaa käyttäytymistään. Ehkä ei koskaan.
Epäuskottavinta sarjassa ovat melko paljon tilaa saavat Tildan perhesuhteet. Sen sijaan myrkylliset välit Tildan ja rikospoliisin välillä ovat herkullisia.
Veikkaisin sarjan saavan jatkoa. Muu olisi outoa.
Sarjan neljä ensimmäistä osaa on ohjannut suomalainen Zaida Bergroth, joka on tehnyt loikan Ruotsiin. Bergroth muistetaan monesta, viimeksi Tove Janssonista kertovasta elokuvasta Tove vuodelta 2020.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Televisiopäiväkirja: Kinds of Kindness, Triangle of Sadness, Everything Everywhere All at Once, Hitchcock…
TELEVISIO | Lokakuussa 2024 Petri Hänninen on katsellut sairaspedillä paljon löyhäpäisiä elokuvia, jotka eivät vaadi aivoilta mitään.
Televisiopäiväkirja: Alien, Fight Club, Poor Things, Bosch, The Whale, i’m thinking of ending things…
TELEVISIO | Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen on kirjannut lyhyitä arvosteluja vuoden 2024 kesän ja alkusyksyn aikana katsomistaan elokuvista ja tv-sarjoista.
Turboahdettu Rooma – Those About to Die heittää katsojat keskelle roomalaista veristä kilpaurheilua ja loppumatonta juonittelua
TELEVISIO | ”Ikuinen kaupunki” on kuin nykyajan maailma siirrettynä parin vuosituhannen taakse, ja ihmishenki oli yhtä halpa kuin Venäjän hyökkäyssodissa.
Concorde-yliäänikoneen tarina on pitkä pettymysten sarja, mutta ainakin samppanja virtasi matkustamossa
TELEVISIO | Neuvostoliitto vakoili projektia härskisti sen kaikissa vaiheissa. Siitä huolimatta Tupolev-yliäänikone epäonnistui vielä karseammin kuin esikuvansa.