R&A:n taiteellinen johtaja Pekka Lanerva ja toiminnanjohtaja Anna Möttölä lausuivat innostuneet avajaissanat.
ELOKUVA | Elokuvafestivaalin järjestäjät elivät jännittäviä hetkiä vielä avajaisia edeltävällä viikolla, sillä koronarajoitusten lieventämisestä ei ollut minkäänlaista varmuutta. Melodramaattinen popmusikaali Annette avasi festivaalin – sekä katsojan silmät ja korvat.
Helsingin Rakkautta ja anarkiaa -elokuvafestivaalin järjestäjät elivät jännittäviä hetkiä vielä avajaisia edeltävällä viikolla, sillä viranomaisten koronarajoitusten lieventämisestä ei ollut minkäänlaista varmuutta. Festivaali oli kuitenkin suunniteltu niin valmiiksi, että kun rajoituksia sitten jonkin verran purettiin, koneisto käynnistyi ja festivaalin järjestelyt pääsivät vauhtiin toden teolla.
Virallisia avajaisia vietettiin torstaina 16.9.2021 Bio Rexissä. Tilaisuus oli loppuunmyyty. Tänä vuonna se tarkoitti sitä, että vain puolet istumapaikoista (248) on käytössä. Avajaisten yleisnäkymä oli väljä ja samaan aikaan runsas, sillä vain vähän aikaa sitten satojen paikkojen saleihin sai ottaa vain 10 katsojaa.
Niinpä festivaalin taiteellinen johtaja Pekka Lanerva ja toiminnanjohtaja Anna Möttölä olivat onnensa kukkuloilla. Tunnelmaa loihti ällistyttävän riemastuttavalla tavalla Möttölän innostus ja se draivi, jolla hän esitteli festivaalia ja niitä jännittäviä hetkiä, jotka edellisellä viikolla jouduttiin kokemaan.
Lanerva toi puheessaan esille festivaalin ohjelmiston päälinjat ja valotti sitä, kuinka haasteellista kymmenen päivän kattausta on ylipäätään koostaa. Tänä vuonna työ oli vielä vaikeampaa, sillä pandemian rassaama elokuvamaailma on ollut suurelta osin pysähdyksissä, eivätkä festivaalimatkat ole olleet agendalla perinteiseen tyyliin. Vaikeuksien kautta voittoon päästiin kaikesta huolimatta.
Anna Möttölä hihkui mikrofoniin ja melkein hyppeli innostuksissaan, Pekka Lanerva myhäili tyytyväisenä ja helpottuneena. Oli ihana katsoa tätä parivaljakkoa. Molemmat kehottivat ihmisiä käymään oikeissa elokuvissa. Elokuvat on tehty pimeään teatteriin, isolle kankaalle ja ihmisten parissa katsottavaksi. Teatterien pimennoissa tunnelma on oikea.
Silmät ja korvat avaava elokuvakokemus
Melodramaattinen popmusikaali Annette avasi festivaalin – sekä katsojan silmät ja korvat. Annette on Leos Caraxin ohjaama elokuva, joka tulee teatterilevitykseen vuodenvaihteessa. Elokuvasta puhutaan ja kirjoitetaan vielä paljon. Silti jo muutama sana.
Annette hämmästytti ensi hetkestä lähtien. Elokuva käynnistyy epätodellisella kohtauksella. Käsikirjoituksen ja kappaleet kirjoittaneet Maelin veljekset Ron ja Russell ovat bändeineen ja taustalaulajineen äänitysstudiossa. Carax ja hänen tyttärensä Nastya ovat miksauspöydän takana. Laulu So May We Start kajahtaa.
Yhden otoksen kohtaus alkaa, kun muusikot nousevat ja kävelevät soittokumppaneineen kadulle. Päänäyttelijät Adam Driver ja Marion Cotillard, pian myös Simon Helberg, liittyvät mukaan muuntautuen lopulta hahmoikseen. Driver pukee päähänsä moottoripyöräkypärän ja hurahtaa pyörän selkään. Cotillard kiipeää mustaan katumaasturiin. He ovat nyt Henry ja Ann. Todellisuus muuttuu fiktioksi.
Elokuvan replikointi käydään laulaen. Kyseessä on eräänlainen musikaali tai rock-ooppera, joskin kaikin puolin varsin poikkeuksellisella tavalla toteutettu. Carax ei sorru tavanomaisuuksiin.
Musiikista vastaa kulttiyhtyeen maineessa oleva popduo Sparks, siis Maelin veljekset, mikä tarkoittaa sitä, että elokuvan musiikki on omaperäistä, teatraalista ja vangitsevaa. Yhdysvaltalainen näyttelijä Adam Driver ja ranskalainen Marion Cotillard muodostavat parin ja Simon Helberg ”kolmannen pyörän”. Näyttelijät laulavat osuutensa itse. Juoni on melodramaattinen. Tunnelma on hehkuvalla tavalla keinotekoinen. Caraxin ratkaisut ovat pitkälle vietyjä, visuaalisesti komeita ja intensiivisiä.
Rakkautta ja anarkiaa Helsingissä 16.–26.9.2021.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Matematiikkaneron huonompi päivä taittuu vertaiseen tutustumiseen elokuvassa Margueriten teoreema
ELOKUVA | Huippulahjakkaan matematiikanopiskelijan elämä ottaa yhdestä virheestä uuden suunnan kasvukertomuksessa Margueriten teoreema.
Rikosten ratkomista Britannian ensimmäisen naispoliisin johdolla – arviossa Wicked Little Letters
ELOKUVA | Thea Sharrockin ohjaama ensi-iltaelokuva pikkukaupungin elämästä 1920-luvulla on tosipohjainen tragikomedia.
Anna Novionin mukaan elokuvan tekeminen on kuin matematiikkaa: ”Kun aloittaa, ei tiedä minne päätyy”
HENKILÖ | Anna Novion teki kiehtovan elokuvan matematiikkanörtistä. Kulttuuritoimitus tapasi Margueriten teoreeman ohjaajan tämän Suomen-vierailulla.
Tie sydämeen ei käy vatsan kautta – arviossa Juliette Binochen tähdittämä ensi-iltaelokuva
ELOKUVA | Taide, rakkaus ja kokkaus kohtaavat Tran Anh Hungin käsikirjoittamassa ja ohjaamassa kauniissa tarinassa parisuhteesta.