Tästä pääset lukemaan kaikki teatteri-, tanssi- ja sirkusarvostelumme

23.02.2021
Carmen 5479

Tanssi, musiikki ja teatteri yhdistyivät Tampereen Oopperan Carmenissa. Kuva: Tampereen Ooppera

TEATTERI & TANSSI | Tästä artikkelista pääset lukemaan kaikki Kulttuuritoimituksessa julkaistut arviot teatteri-, ooppera-, baletti-, tanssi- ja sirkusesityksistä. Lista päivitetään ajan tasalle kerran viikossa.

Tästä artikkelista pääset lukemaan kaikki Kulttuuritoimituksessa arviot teatteri-, ooppera-, baletti-, tanssi- ja sirkusesityksistä.

Teokset on jaoteltu viiteen ryhmään:

  • Teatteri
  • Ooppera
  • Baletti
  • Tanssi
  • Sirkus

Kunkin ryhmän sisällä teokset on järjestetty aakkosellisesti teoksen nimen mukaan. Kunkin teoksen yhteydessä oleva linkki johtaa siitä julkaistuun arvioon.

Lista päivitetään ajan tasalle kerran viikossa.

HUOM! Jos haluat selata arviota käänteisessä julkaisujärjestyksessä (uusimmasta vanhimpaan), se onnistuu teatteriesitysten osalta täällä ja sirkus- ja tanssiesitysten osalta täällä.

* *

Teatteri

506 ikkunaa (Viikinsaaren kesäteatteri, 2019)

Viikinsaaressa ollaan rakkauden asialla – 506 ikkunaa -näytelmässä kuullaan 14 Miljoonasade-biisiä | Jussi Kareinen (16.6.2019)

5MONOLOGIA (Teatterikone, 2020)

Väkevää ja valloittavaa – arviossa Jyväskylän Teatterikoneen 5MONOLOGIA | Päivi Röppänen (20.10.2020)

Aalto – Don’t Forget to Play (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Hyppy Aalto-maljakosta – arkkitehti lavalla TTT:n Kellariteatterissa | Anne Välinoro (20.11.2020)

Alaston kaupunki (Rakastajat-teatteri, Kehräämö, Pori, 2021)

Katupoikien laulut Porista – arviossa Rakastajat-teatterin Alaston kaupunki | Leena Reikko (23.10.2021)

Apo Apponen (Teatteri Siperia, 2019)

Teatteri Siperian sovitus Apo Apposesta on hauska, muttei yhtä hervoton kuin alkuperäinen kirjasarja | Kaisa Järvelä (2.11.2019)

Aladdin ja taikalamppu (Komediateatteri, 2020)

Tampereen Komediateatterin Aladdin ja taikalamppu tuo näyttämölle nuorta energiaa | Lari Aaltonen (2.7.2020)

Antigone (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Greta Thunberg nostaa päätään antiikin tragediassa – TTT:n Antigone on vaikuttava ja notkeasti moderni | Jantso Jokelin (17.10.2019)

Arktiset leikit (Tampereen Teatteri, 2019)

Tampereen Teatterin Arktiset leikit on huikea päätös Klemolan sisarusten neliosaiselle trilogialle | Kaisa Järvelä (5.9.2019)

Arkuttajat (Teatterikone, 2020)

Arkuttajat on tragikomedia, jossa kuolemaa tarkastellaan mutkattomasti ja monelta kantilta | Päivi Röppänen (11.3.2020)

Bette D (Ahaa-teatteri, 2019)

Ahaa-teatterin BetteD pohtii moraalia, omia rajoja ja ihmissuhteita nuoren näkökulmasta – neljä tähteä | Marja Aaltio (11.9.2019)

Bolla (Helsingin kaupunginteatteri, 2021)

Helsingin Kaupunginteatterin Bolla on äärimmäisen tiivis ja ripeä tiivistys kirjasta, jossa tunteilla on isoin tila | Anne Välinoro (14.9.2021)

Doctor DJ (Teatteri Telakka, 2021)

Doctor DJ ei anna valmiita vastauksia – Teatteri Telakan esitys yhdistää lyhytelokuvaa ja teknomusiikkia teatterissa | Hanna Telakoski (3.11.2021)

​Don Quijote (Red Nose Company & Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Olisivatpa nuo klovnit hauskempia – arvostelussa Red Nose Companyn ja TTT:n Don Quijote | Aksu Piippo (25.10.2019)

Dosentit (Kansallisteatteri, 2021)

Hätähuuto pöhinävapaan työpaikkakulttuurin puolesta – arviossa Kansallisteatterin Dosentit | Valtteri Mörttinen (17.9.2021)

Eikä yksikään pelastunut (Tampereen Teatteri, 2020)

Kun kuolemaa ei pääse pakoon – Christie-klassikko Eikä yksikään pelastunut Tampereen Teatterissa | Hanna Telakoski (19.10.2020)

Ei muisteta pahalla (Myllykolun kesäteatteri, 2020)

Ei muisteta pahalla vie eroparin taisteluun, jossa vihainen nainen on niskan päällä ja mies jää valjun uhrin asemaan | Aila-Liisa Laurila (29.6.2020)

Ella ja Paterock (Jyväskylän kaupunginteatteri, 2019)

Ella ja Paterock värikäs ja hyväntuulinen musiikkiseikkailu täynnä ystävyyttä ja neronleimauksia | Päivi Röppänen (18.11.2019)

Elling (Tampereen Teatteri, 2019)

Elling osoittaa, että marginalisoitujen hahmojen esittäminen on suomalaisille teatterintekijöille vaikeaa | Aksu Piippo (3.11.2019)

Elling (Ryhmäteatteri, 2020)

Mielenterveyskuntoutujat löytävät ystävyyden kautta rohkeuden Ryhmäteatterin kesänäytelmässä Elling | Eija Niskanen (17.7.2020)

Elämä on juhla (Jyvskylän kaupunginteatteri, 2019)

”Mikä esitys” – Jyväskylän kaupunginteatterin Elämä on juhla -lauluillassa on lupa tunteilla | Päivi Röppänen (7.10.2019)

Everstinna (Helsingin kaupunginteatteri, 2019)

Vahva ja ristiriitainen Everstinna – Heidi Heralan tulkinta löytää Rosa Liksomin romaanin vivahteet | Sirpa Pääkkönen (3.10.2019)

Feeri (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

TTT:n ohjelmistoon palannut Feeri on hieno osoitus näyttelijäntyön ja rohkean improvisaation voimasta | Kaisa Järvelä (12.10.2019)

Fingerpori (Komediateatteri, 2020)

Fingerpori kampittaa katsojan kökköilynsä kehään varmasti, nopeasti ja monipuolisesti | Anne Välinoro (23.10.2020)

Flora ja Fauna (Teatteri Siperia, 2020)

Teatteriesitys muuttui koronan takia slideshow-kuunnelmaksi – arviossa Teatteri Siperian Flora ja Fauna | Anne Välinoro (5.5.2020)

Fransiskus ja Hildegard (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

TTT:n Fransiskus ja Hildegard on hauska, mutta keinojen epämääräisyys ja toisto sammuttavat kolmen vartin jälkeen mielenkiinnon | Anne Välinoro (6.11.2021)

Hiirenloukku (Joensuun kaupunginteatteri, 2020)

Hiirenloukku on turvallinen murhamysteeri perinteisen ilmaisun ystäville | Pasi Huttunen (24.11.2020)

Hiirenloukku (Seinäjoen kaupunginteatteri, 2021)

Hiirenloukku tarjoaa lämpöistä eskapismia – arviossa Seinäjoen kaupunginteatterin ensi-iltanäytelmä | Kirsi Haapamatti (21.9.2021)

Hiirulainen ja suuri seikkailu (Teatteri Mukamas, 2021)

Hiirulainen ja suuri seikkailu on piristävä matka myös aikuiselle – arviossa Teatteri Mukamaksen ensi-ilta | Anne Välinoro (16.9.2021)

Hitler ja Blondi (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

”Minä olen taiteilija, joka on pakotettu politiikkaan” – TTT:n Hitler ja Blondi haastaa katsojan | Hanna Telakoski (21.2.2020)

Tämän Hitler ja Blondi unohti: Natsit nousivat valtaan, kun kansa vaikeni | Kari Pitkänen (28.2.2020)

Homo Sapiens (Kansallisteatteri, 2020)

Toiko kyky kuvitella ja kertoa tarinoita meidät ravintoketjun huipulle? Sapiens Kansallisteatterissa | Jussi Kareinen (11.2.2020)

Homo Secundus – Sekundaihminen (Teatteri Telakka, 2019)

Rakkaus on ainoa mahdollisuutemme! Telakan Homo Secundus ilmoittaa kiertelemättä, että näin ei voi jatkua | Hanna Telakoski (30.9.2019)

Humiseva harju (Helsingin kaupunginteatteri, 2020)

Julma luokkayhteiskunta astuu näyttämölle – Brontën Humiseva harju Helsingin Kaupunginteatterissa | Sirpa Pääkkönen (31.1.2020)

Humiseva harju (Seinäjoen kaupunginteatteri, 2021)

Seinäjoen kaupunginteatterin Humiseva harju on raju ja vaatii paljon myös katsojalta | Kirsi Haapamatti (12.2.2021)

Huoneet meren äärellä (Mira Taussi & Mikko Bredenberg / Finlayson, 2021)

Visuaalista teatteria Edward Hopperin innoittamana – Huoneet meren äärellä Finlaysonilla | Marja-Liisa Torniainen (24.2.2021)

Hybristofilia (TTT-Klubi, 2021)

Kuolemaa lavalla ja irtonaisia ruumiinosia – Hybristofilia pohtii true crimen hurmaa ja huvittavuutta | Eli Harju (6.8.2021)

@hyvinvointivalhe (Seinäjoen kaupunginteatteri, 2021)

Monin tavoin ajankohtainen Hyvinvointivalhe naulitsee penkkiin – arviossa Seinäjoen kaupunginteatterin ensi-ilta | Kirsi Haapamatti (15.9.2021)

Idiootit ympärilläni (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

TTT-Klubin Idiootit ympärillä on pulppuava, musiikillinen ja viihdyttävä värileikki | Maarit Saarelainen (11.10.2020)

Ikiliikkuja (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Karnevalistista visionäärisyyttä – Sirkku Peltolan Ikiliikkuja Tampereen Työväen Teatterissa | Erkki Kiviniemi (19.10.2020)

Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa (Legioonateatteri, 2019)

Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa – Legioonateatterin uutuuden näyttelijät ovat häkellyttävän hyviä | Janica Brander (10.12.2019)

Jeppe Niilonpoika (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Väärät kuninkaat puhuvat kieltä, jota Jeppekin ymmärtää – arvostelussa TTT:n ensi-ilta Jeppe Niilonpoika | Jussi Kareinen (27.1.2020)

Joutsenlauluni (Tampereen Teatteri, 2020)

Ainailona Hopea haluaa elää, koska hänellä on projekti – Joutsenlauluni Tampereen Teatterin Kivessä | Marjut Saarelainen (23.11.2020)

Juhannustanssit (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Tampereen Työväen Teatterin Juhannustanssit kertoo milleniaalien murheista Hannu Salaman kautta | Jussi Kareinen (18.10.2019)

Jumalan sana (Ryhmäteatteri, 2021)

Trippi sielun syvyyksiin – arviossa Ryhmäteatterin kantaesitys Jumalan sana | Jussi Kareinen (13.11.2021)

Junnu – Sydämeeni tänne jää (Savonlinnan teatteri, 2020)

Ari-Pekka Lahden Junnu-musikaali näyttää laitapuolen lahjakkuuden, ihmisen kokonaisena | Anne Välinoro (22.9.2020)

Jussi & Jussi (Teatteri Telakka, 2019)

Ecce Homo, Rigor Mortis – arvostelussa Teatteri Telakan ensi-iltanäytelmä Jussi & Jussi | Hanna Telakoski (24.11.2019)

Jääpisarat (Joensuun Ylioppilasteatteri, 2021)

Jääpisaroissa Joensuun ylioppilasteatteri viskaa perinteet romukoppaan | Pasi Huttunen (17.2.2021)

Kaikki äidistäni (Kansallisteatteri, 2020)

Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -näytelmän hahmot ovat kovempia kuin Almodóvarin kaikensyleilevässä maailmassa | Eija Niskanen (17.9.2020)

Kaikki äitini, kaikki tyttäreni (Suomen Komediateatteri, 2019)

Äitiyden salatusta lipastosta pursuaa outoja papereita – arvostelussa Kaikki äitini, kaikki tyttäreni | Anne Välinoro (16.11.2019)

Kakkua kerrakseen (Komediateatteri, 2020)

Tampereen Komediateatterin Kakkua kerrakseen pudottaa vain päällyshousut – sopii siis hyvän maun rajoja puolustavillekin | Matti Mörttinen (3.2.2020)

Kaksi paavia (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Esko Roineen ja Asko Sarkolan Vatikaani-visa kuumottaa ja kiinnostaa – arviossa TTT:n Kaksi paavia | Anne Välinoro (29.9.2021)

Kansalliskirjailija (Tampereen Teatteri, 2021)

Tampereen Teatterin Kansalliskirjailijassa on tuoreutta ja leikinomaisuutta – arviossa Frenckellin Väinö Linna -näytelmä | Jussi Kareinen (25.10.2021)

Karnevaali (Legioonateatteri, 2019)

Legioonateatterin Karnevaali on hengästyttävyydestään huolimatta nimenomaan rauhoittava kokemus | Hanna Telakoski (14.10.2019)

Karvas pala (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Arviossa TTT:n Karvas pala: Sika säkissä ja sika häkissä – kuka muu tähän pystyisi kuin Aimo Räsänen? | Matti Mörttinen (22.1.2020)

Kauppamatkustajan kuolema (Helsingin Kansallisteatteri, 2019)

Pienen ihmisen syvä tragedia – Kansallisteatterin Kauppamatkustajan kuolema alkaa jäykästi, mutta paranee | Sirpa Pääkkönen (3.12.2019)

Kellaribändi (Joensuun ylioppilasteatteri, 2020)

Kellaribändin intohimo ja alkuvoima pirstoutuvat välillä kaaokseksi | Pasi Huttunen (22.10.2020)

Kepeä elämäni (Tampereen Teatterikesä, 2021)

Miiko Toiviaisen omaelämäkerrallinen monologiesitys Kepeä elämäni kirvoittaa kyyneliä ja naurua | Maarit Saarelainen (10.8.2021)

Kinky Boots (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

I love you Lola! – Kinky Boots on kiihkeää, sensuellia tykitystä lavan täydeltä! | Maarit Saarelainen (28.9.2020)

Kiroilua (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Voi pojat, minkä teitte, perkele! – arvostelussa TTT-Klubin Kiroilua | Maarit Saarelainen (30.10.2020)

Kissani Jugoslavia (Kansallisteatteri, 2019)

Ihmisen mieli on kuin paperia, se voi murentua hetkessä – Kissani Jugoslavia Tampereen Teatterikesässä | Hanna Telakoski (16.8.2019)

Kohtalona murha – Kohtauksia ihmisyydestä, elämästä ja kuolemasta (Kangasalan Pikkuteatteri, 2020)

Moni Kangasalan Pikkuteatterin murhatarinan kohteeksi joutuvista on alaikäisiä – arviossa Kohtalona murha | Anne Välinoro (11.11.2020)

Kohtauksia eräästä avioliitosta (Jyväskylän kaupunginteatteri, 2020)

Ripustettua rakkautta – Bergmanin Kohtauksia eräästä avioliitosta Jyväskylän kaupunginteatterissa | Päivi Röppänen (18.2.2020)

Koiran morsiamet (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Tampereen Työväen Teatterin Koiran morsiamet on kaunis, lämmin ja ymmärrystä lisäävä taideteos | Matti Wacklin (11.10.2019)

Korot kattoon (Joensuun kaupunginteatteri, 2020)

Voimaannuttava karnevaali aikuisille naisille – Korot kattoon on rytmitajuinen ja viihdyttävä spektaakkeli | Pasi Huttunen (14.9.2020)

Kotiopettajattaren romaani – Jane Eyre (Tampereen Teatteri, 2021)

Tampereen Teatterin Kotiopettajattaren romaani on raikas ja koskettava klassikkotulkinta – näyttelijäntyön juhlaa ja rautaista ammattitaitoa | Päivi Vasara (21.10.2021)

Kuka pelkää Virginia Woolfia? (Tampereen Teatteri, 2020)

Sanasota kuohahtaa täyssotaan juhlien jatkoilla, mutta vain yksi tapetaan – Virginia Woolf Frenckellissä | Aila-Liisa Laurila (22.10.2020)

Kun kissakin kuoli aloin nauraa – Kirjeitä Eeva-Liisa Mannerille (Teatteri 2.0 / Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Teatteri 2.0 ja Kun kissakin kuoli aloin nauraa: Jos levoton sielu kaipaa terapiaa, tämä näytelmä tarjoaa aikamatkan mielenrauhaan | Marita Salonen (2.9.2021)

Kun on tunteet (Teatteri Jurkka, Helsinki, 2021)

Kahvintuoksuinen näytelmä riemastutti Teatteri Jurkan intiimissä tilassa – arviossa Kun on tunteet | Marita Nyrhinen (9.11.2021)

Kuolemantanssi (Tukkateatteri, 2020)

Tukkateatterin Kuolemantanssi porautuu aviohelvetin kautta ihmisenä olemisen vaikeuteen | Hanna Telakoski (22.9.2020)

Kätkäläisen vanhat päivät – tarina mustasta koirasta (Joensuun kaupunginteatteri, 2020)

Kätkäläisen vanhat päivät Joensuun kaupunginteatterissa on näyttelijäntyön ilotulitusta | Pasi Huttunen (15.9.2020)

The Lehman Trilogy (National Theatre, Lontoo, 2019)

The Lehman Trilogy on kolmen näyttelijän suuri tragedia – näin murtui amerikkalainen unelma | Janica Brander (21.10.2019)

Lemmen jättiläinen (Valkeakosken kaupunginteatteri, 2021)

Lemmen jättiläinen on balsamia korona-ajan näännyttämille – arviossa Valkeakosken kaupunginteatterin musikaali | Heli Mustonen (1.12.2021)

Levätkää rauhassa, Komisario Palmu (Komediateatteri, 2021)

Mika Waltarin hyvästijättö komisario Palmulle – arviossa Tampereen Komediateatterin 30-vuotisjuhlanäytelmä | Irmeli Heliö (17.9.2021)

Linnaisten kartanon vihreä kamari (Nokian työväen teatteri, 2019)

Linnaisten vihreä kamari jännittää ja naurattaa – Topeliuksen kauhuromantiikkaa Nokian työväen teatterissa | Janica Brander (4.12.2019)

Lokki (Kansallisteatteri, 2019)

Kansallisteatterin Lokki tihkuu Tšehoville ominaista melankoliaa – perinteinen näyttelijäntyö kunniassa | Sirpa Pääkkönen (23.9.2019)

Lou Salomé (KOM-teatteri, Helsinki, 2021)

KOM-teatterin uusi ensemble loistaa filosofi Lou Salomén uskomattomassa tarinassa | Jussi Kareinen (5.11.2021)

Luonnos, 2021 (puupiirros paperille 21 x 10 km) (Teatteri Telakka, 2021)

Voihan parsakaali! Kirjailija ja metsänhoitaja A.E. Järvisen sisäiset ristiriidat hukkuvat turhien tehokeinojen alle | Kari Pitkänen (16.8.2021)

Luukku (Teatteri Telakka, 2019)

Dystopiaa ja muumitarinallisuutta – Teatteri Telakan Luukku on groteski mutta pehmeä ilottelu | Hanna Telakoski (14.5.2019)

Mars vs. Venus? 2 – uusintaottelu (TTT-Klubi, 2021)

Mars vs. Venuksen uusintaottelu on tasapeli – Riku Suokas ja Johanna Tohni ruotivat parisuhdetta energisesti | Päivi Vasara (26.9.2021)

Matilda (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Puolentoista vuoden harjoitusrupeama tuotti upean, koskettavan, aseistariisuvan esityksen, jossa lapset loistavat – arviossa TTT:n Matilda | Anne Välinoro (28.10.2021)

Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat (Rakastajat-teatteri, 2020)

Ole ”upea, lihaisa ja vapaa” kehottaa Rakastajat-teatterin Metroporis | Leena Reikko (27.9.2020)

Metsä – The Forest Project (Sirkus Aikamoinen, 2020)

Metsä – The Forest Project on luontosuhteen hellää paikkailua sirkustaiteen keinoin | Pasi Huttunen (26.8.2020)

Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Ihan hauskaa, mutta toivottavasti tässä oli viimeinen karvalakkijuttu tällä erää | Matti Mörttinen (26.9.2020)

Minä, askartelija (Q-teatteri, Helsinki, 2021)

Leea Klemolan Minä, askartelija on täsmäesitys pandemian jälkeiseen teatterin nälkään | Jussi Kareinen (18.10.2021)

Monsteri olohuoneessa (Tukkateatteri, 2019)

Tukkateatterin Monsteri olohuoneessa ei vakuuta, mutta tietyt kohtaukset pelastavat mahalaskulta | Hanna Telakoski (2.12.2019)

Mummun saappaassa soi fox (Komediateatteri, 2020)

Miia Selin kasvaa hienosti tyttärestä äidiksi Sirkku Peltolan Mummun saappaassa soi fox -näytelmässä | Matti Mörttinen (9.9.2020)

Mustahattuinen mies – pilakuvanäytelmä Karin piirroksista (Visavuoren museo, 2020)

Kari Suomalainen piirsi, mutta ihan mitä hyvänsä rasistista väitettä ei sentään Hesarikaan sietänyt | Anne Välinoro (3.11.2020)

Neiti Julie (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Seksi, valta ja raha – Neiti Julie käsittelee ikuisia aiheita modernissa Ikea-keittiössä | Janica Brander (1.9.2019)

Niskavuoren Heta (Tampereen Teatteri, 2020)

Tampereen Teatterin Niskavuori on nostalgiaviihdettä, mutta Eeva Hakulisen Hetaa seuraa herpaantumatta | Anne Välinoro (31.1.2020)

Niskavuoren nuori emäntä (Lieksan teatteri, 2020)

Niskavuoren nuori emäntä rakennetaan Lieksassa vaikuttavaksi yhteiskunnalliseksi draamaksi | Pasi Huttunen (9.11.2020)

NoLoVe – hommage à Valto Laitinen (Näty, 2021)

Nätyn kolmannen vuosikurssin opinnäyte NoLoVe – hommage à Valto Laitinen yltää parhaimmillaan musikaalin mittasuhteisiin | Markku Aaltonen (22.11.2021)

Notre Damen kellonsoittaja (Tampereen Teatteri, 2019)

Tampereen Teatterin Notre Damen kellonsoittaja on komein Tampereella tähän mennessä nähty musikaali | Janica Brander (18.9.2019)

Nuotin vierestä (Pyynikin kesäteatteri, 2019)

Pyynikin kesäteatterin Nuotin vierestä on turvallinen valinta ilostuttavan lomahöpsöttelyn nälkään | Kaisa Järvelä (15.6.2019)

Nyotaimori (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Kanadalaista aikalaissatiiria työn merkityksestä – arviossa TTT:n ensi-ilta Nyotaimori | Jussi Kareinen (19.9.2021)

Olemme vain ihmisiä (Svenska Teatern, 2021)

Kuinka monta kertaa olet miettinyt vanhempiesi syntymää, valintoja ja tapaa löytää rakkaus? | Anne Välinoro (1.4.2021)

Perjantait Gretan kanssa (Tampereen ylioppilasteatteri, 2019)

Ilmastoahdistusta, masennusta ja raivoa – nyt myös vanhoille radikaaleille, hipeille ja setämiehille | Matti Mörttinen (10.1.2020)

Pesänjako (Pyynikin Kesäteatteri, 2021)

Pesänjako perustuu farssin klassisiin ominaisuuksiin – koomisiin juonenkäänteisiin ja väärinymmärryksiin | Petra Stolt (12.7.2021)

Peter Pan menee pieleen (Tampereen Teatteri, 2020)

Aivot narikkaan ja nauramaan! – Tampereen Teatterin Peter Pan menee loistavasti pieleen | Maarit Saarelainen (11.9.2020)

Phantom – Pariisin oopperan kummitus (Jyväskylän kaupunginteatteri, 2019)

Pariisin oopperan kummitus kiepauttaa mukaansa – Rakkauden ja vallan janoa Jyväskylän Phantomissa | Päivi Röppänen (16.9.2019)

Pieni merenneito (Helsingin kaupunginteatteri, 2019)

Helsingin kaupunginteatterin Pieni merenneito hipoo visuaalisuudessaan täydellisyyttä | Sirpa Pääkkönen (5.9.2019)

Piina (Tampereen Teatteri, 2019)

Tampereen Teatterin Antti Mikkola ottaa Stephen Kingin Piinasta irti sen mitä saa – ja vähän enemmän | Valtteri Mörttinen (4.10.2019)

Pikku vampyyri (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

TTT:n Pikku vampyyri on visuaalisesti upea ja tavoittaa kirjasarjan kutkuttavan karmaisevan hengen | Kaisa Järvelä (7.9.2019)

Poika (Kom-teatteri, 2020)

Lapsen mieli murtuu – Paavo Kinnunen näyttelee upeasti traumatisoitunutta teiniä Kom-teatterin Pojassa | Sirpa Pääkkönen (14.2.2020)

Poikabändi (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Poikabändi tekee ihanankauhean ysärin eläväksi – tässä on Työväen Teatterin uusi hitti | Janica Brander (7.9.2019)

Poikakoodi (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Poikakoodista purtavaa pandemian jälkeiseen uuteen teatteriaikaan – arviossa TTT:n ensi-ilta | Matti Mörttinen (17.9.2021)

Poikani joka katosi (Oulun teatteri, 2021)

Poikani joka katosi on karu mutta tärkeä – arvioitavana Oulun teatterin ensi-iltanäytelmä | Niina Hakalahti (27.9.2021)

Pokka pitää (Kirjurinluodon kesäteatteri, 2019)

Pokka pitää naurattaa kaikkensa antavan porukan ansiosta – tv:stä tuttu brittikomedia Kirjurinluodossa | Janica Brander (10.6.2019)

Punk (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Työviksen ensi-ilta ilmaisee, kuinka punk tarkoittaa väkivallattomuutta aina aggressiivisuuteen asti | Matti Mörttinen (20.10.2021)

Pääomani (Q-teatteri, 2020)

Pääomani kuvaa epävarmuutta ja kontrollin tarvetta monella tasolla – Milja Sarkolan teksti Q-teatterissa | Hanna Telakoski (15.2.2020)

RajaSpeksi 2020: Suuri kohellus (Kulttuuritehdas Siihtala, Joensuu, 2020)

Suuri kohellus on veijaritarina joka vedetään tahallaan yli | Pasi Huttunen (21.9.2020)

Rehu-Virtanen (Vantaan Näyttämö, 2019)

Lehmiä, maahisia ja AIV-rehua – Juha Hurmeen Rehu-Virtanen herättää henkiin A.I. Virtasen | Eija Niskanen (24.7.2019)

Remontti (Teatterikone, 2020)

Teatterikoneen Remontti on täsmäisku keski-iän kriisissä kieriville – ja sen viattomille sivustaseuraajille | Päivi Röppänen (20.1.2020)

Riivaajat (Tampereen Teatteri, 2019)

Riivaajat-näytelmä pureutuu vallankumouksellisen solun dynamiikkaan, mutta samalla myös ihmisyyteen | Hanna Telakoski (18.10.2019)

Rikinkeltainen taivas (Kansallisteatteri, 2019)

Kjell Westön romaani sai Kansallisteatterissa siivet alleen: Rikinkeltainen taivas liihottaa kuin tanssi | Sirpa Pääkkönen (5.12.2019)

Risto Räppääjä ja villi kone (Komediateatteri 2019)

Jos toivot lapsesi viettävän vähemmän aikaa ruudun ääressä, tässä perheellenne pakollinen kesämeno | Kaisa Järvelä (15.5.2019)

Rock-musikaali Hamlet (Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Kunnianhimoa, kuolemista ja kaksi kitaraa – arviossa TTT:n Rock-musikaali Hamlet | Matti Mörttinen (6.9.2020)

Ruusuruoska (Teatteri Takomo & Tampereeen Työväen Teatteri, 2019)

Ruusuruoska on näytelmä ruumiillisuudesta ja ihmisyydestä – Takomon ja TTT:n produktio Kellariteatterissa | Hanna Telakoski (7.2.2020)

Saatana saapuu Moskovaan (Tampereen Teatteri, 2021)

Saatana kutsuu kaikki petturit ja huijarit häikäiseviin tanssiaisiin savun ja sumun keskelle | Aila-Liisa Laurila (19.2.2021)

Salaisuuksien ilta (Teatteri Siperia / Tampereen Teatteri, 2021)

Salaisuudet paljastuvat Tampereen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotannossa – katsoja jää miettimään, kannattako paljastus | Marja Aaltio (3.9.2021)

Sata kesää, tuhat yötä (Valkeakosken kaupunginteatteri, 2021)

Taitavat muusikot olisivat tarvinneet vahvemman tarinan – arviossa Valkeakosken kaupunginteatterin Sata kesää, tuhat yötä | Heli Mustonen (30.11.2021)

Satujen disko – Full HD (Teatteri Telakka, 2021)

Teatteri Telakan ensi-ilta Satujen disko Full HD lanseeraa juopottelevan yleisön – Gootti Vapaavuori bailaa kohti kuolemaa | Hanna Telakoski (24.9.2021)

Sekä että – tosi tieteellinen stand up -esitys metamodernismista ja elämästä (La Barre, Joensuu, 2021)

Suomen johtavaksi Nickelback-asiantuntijaksi päätyneen Salli Anttosen monologi yltyy karnevaaliksi ja keskittyy välillä luennoksi | Pasi Huttunen (17.11.2021)

Sinivalas (Kansallisteatteri, 2020)

Rikkinäinen ihminen rikkinäisessä maailmassa – Paavo Westerbergin Sinivalas seilaa synkissä vesissä | Sirpa Pääkkönen (12.3.2020)

Sofian maailma (Ryhmäteatteri, 2021)

Sofian maailma laskeutui Suomenlinnaan – arviossa Ryhmäteatterin ensi-ilta | Eija Niskanen (26.7.2021)

Something Rotten – Jotain mätää (Törnävän kesäteatteri, Seinäjoki, 2021)

Mikä virkistävä värimyrsky! Törnävän Something Rotten -musikaali on juuri niin hyvä kuin huhuttiinkin | Kirsi Haapamatti (23.7.2021)

SOS – Salainen Osasto Seitsemän (Komediateatteri, 2019)

SOS – Salainen Osasto Seitsemän on herkullinen paketti kutkuttavaa jännitystä ja lämmintä joulutunnelmaa | Kaisa Järvelä (23.10.2019)

Spamalot (Seinäjoen kesäteatteri, 2019)

Seinäjoen kesäteatterin Spamalot on kulttuuriteko ja pakkorasti jokaiselle Monty Python -fanille | Jussi Kareinen (14.7.2019)

Stars-popmusikaali (Ahaa-teatteri, 2020)

Ahaa-teatterin ensi-iltamusikaali Stars ei hehku mutta tuikkii kyllin kirkkaasti ilahduttaakseen katsojaa | Marja Aaltio (10.9.2020)

Suksitango (Teatteri Telakka, 2020)

Kun maailma mitä meille tarjotaan ei riitä – arviossa Telakan Suksitango | Hanna Telakoski (26.9.2020)

Supermarsu ja vieraat viemäristä (Pyynikin Kesäteatteri, 2021)

Supermarsu saa Näsinneulassa asuvalta Jättiläismarsulta tehtävän tutkia viemärissä asuvia satumaisia vieraita | Petra Stolt (30.6.2021)

Syd Barrett (Teatteri Telakka, 2020)

Teatteri Telakan Syd Barrett kertoo mielen murentumisesta ja tähdenlennosta, joka katosi | Hanna Telakoski (1.10.2020)

Sydänojanpuro (Pakkahuone, Joensuu, 2021)

Sydänojanpuro dokumentoi viiltävästi kaivoshankkeen aiheuttamaa kärsimystä – dokumentaarista teatteria Joensuun Pakkahuoneella | Pasi Huttunen (10.11.2021)

Synninkantajat (Tampereen Teatteri, 2020)

Epäilyksen synti ja anteeksisaamisen helpotus – arviossa Tampereen Teatterin Synninkantajat | Hanna Telakoski (3.9.2020)

Syntymäpäiväjuhlat (Tukkateatteri, 2019)

Syntymäpäiväjuhlat on matka ihmismielen sokkeloihin ja yksilön ja yhteiskunnan väliseen dynamiikkaan | Hanna Telakoski (27.5.2019)

Tatun ja Patun Suomi (Suomen Kiertueteatteri & Pyynikin kesäteatteri, 2019)

Pyynikin kesäteatterin Tatu ja Patu -esityksessä on ainesta tulevaisuuden kesäteatteriklassikoksi | Kaisa Järvelä (5.7.2019)

Tavat ja toiveet – Jane Austenin matkassa (Jyväskylän kaupunginteatteri, 2020)

Tavat ja toiveet on leikkisä ja tyylikäs esitys, jossa eri aikakaudet ja todellisuudet sekoittuvat | Päivi Röppänen (17.2.2020)

Tivoli – pieni näytelmä suurista tunteista (Ahaa-teatteri, 2021)

Tivoli vie iloon ja lämpöön – Ahaa Teatterin ensi-ilta on viehättävä kaikille aisteille | Aksu Piippo (9.9.2021)

Tohvelisankarin rouva (Pyynikin Kesäteatteri, 2021)

Tohvelisankarin rouva kiertää Pyynikin katsomoa vauhdilla – kesäteatterissa pohditaan rakkautta ja kuolemaa ja nauretaan molemmille | Marja Aaltio (17.6.2021)

Turvamies (Helsingin kaupunginteatteri, 2021)

Ei iske tarina, vaikka monesta kohtaa kopaistaan – arviossa Helsingin Kaupunginteatterin Turvamies | Anne Välinoro (24.10.2021)

Ukkometsot – karaokeshow (TTT-Klubi, 2021)

TTT-Klubin Ukkometsot-show’ssa äijäillään, röhistään, tunteillaan ja ollaan kuin Ikean lipasto osina | Anne Välinoro (15.10.2021)

Valehtelijan peruukki (KOM-teatteri, 2019)

Muistojen mosaiikista syntyi hurmoksellinen esitys: Saisio ja Packalén loistavat Valehtelijan peruukissa | Sirpa Pääkkönen (13.9.2019)

Vasara ja nauloja (Suomen Musiikkiteatteri, 2019)

Draamaa vai hittipotpuria? Suomen Musiikkiteatteri toi Yo-talolle Leevi-musikaalin Vasara ja nauloja | Ilkka Valpasvuo, Lari Aaltonen (22.10.2019)

Verdrängen Verdrängen Verdrängen (Tampereen Työväen Teatteri, 2021)

Torjunta on taitavaa taidetta eikä sitä ole pakko ymmärtää nauttiakseen siitä – arviossa Verdrängen Verdrängen Verdrängen | Matti Mörttinen (10.11.2021)

Vessa on tuollapäin (Ihmisen teatteri, 2020)

Voiko muista ihmisistä löytyä syy jatkaa? Vessa on tuollapäin -näytelmä antaa omanlaisensa vastauksen | Pasi Huttunen (17.8.2020)

Vihainen leski (Helsingin kaupunginteatteri, 2019)

Iän myötä rakastuu siihen oikeaan – Vihainen leski laimentaa Minna Lindgrenin tekstin kuponkijuomaksi | Anne Välinoro (15.10.2019)

Viimeinen karavaani (Q-teatteri, 2019)

Alkuperäiseen syntiin syyllinen? – Antti Raivio loistaa Viimeisen karavaanin yksinpuhelussaan | Hanna Telakoski (5.6.2019)

Vilpitön mieli (Komediateatteri, 2019)

Taidekauppiashuijarin tarina kiinnostaa – arvostelussa Komediateatterin uutuusnäytelmä Vilpitön mieli | Kaarina Lehtisalo (21.9.2019)

Voi luoja! (Espoon Kaupunginteatteri / Tampereen Työväen Teatteri, 2020)

Kun Jumala ei ole kuollut vaan sairas – Voi Luoja! TTT:n Suurella näyttämöllä | Hanna Telakoski (13.10.2020)

Voi veljet! (Komediateatteri, 2019)

Oliko tässä Jukka Puotilan ja Jukka Leistin viimeinen yhteinen teatterikeikka? | Seppo Roth (9.6.2019)

Vooosh! (Rakastajat-teatteri, 2021)

Porin Rakastajat-teatterin Vooosh!-näytelmä käsittelee koulukiusaamista tavalla, joka taatusti kolahtaa | Leena Reikko (4.9.2021)

Woyzeck (SIrkus Supiainen, 2021)

Monologin muotoon tehty Woyzeck on synkkä ja vaikuttava teos – näyttelijän lisäksi rooleissa viinapullo ja pilleripurkki | Pasi Huttunen (3.9.2021)

Yhtä matkaa (Tampereen Työväen Teatteri, 2019)

Ilman keskustelua maailma pysähtyy – Tampereen Työväen Teatterin Yhtä matkaa -ensi-illan arvostelu | Hanna Telakoski (12.9.2019)

* *

Ooppera

Carmen (Tampereen Ooppera, 2020)

Tampereen Oopperan Carmen on visuaalisesti vaikuttava ja musiikillisesti hehkuva oopperaelämys | Kikka Holmberg (15.2.2020)

Miltä tuntuu kaksi Carmenia viikon sisään? Kriitikko katsoi oopperan Tampereella ja baletin Helsingissä | Merja Koskiniemi (2.3.2020)

Covid fan tutte (Kansallisooppera, 2020)

Kansallisoopperan Covid fan tutte on oikeanlainen vastalääke pirullisen viruksen myllertämälle yhteiskunnalle | Anne Välinoro (16.9.2020)

Muumiooppera (Tampereen Musiikkiakatemia & Valkeakosken kaupunginteatteri, 2019)

Muumiooppera todistaa, että ooppera voi olla parhaimmillaan kaikkea muuta kuin jäykkä taiteenlaji | Kaisa Järvelä (15.9.2019)

Syyssonaatti (Kansallisooppera, 2019)

Syyssonaatti palasi Kansallisoopperaan – emotionaalisessa oopperassa tuntuu Bergmanin elokuvien henki | Sirpa Pääkkönen (24.11.2019)

Taipaleenjoki (Tampere-talo, 2021)

Taipaleenjoesta tuli Tuonelanjoki kahden maan sotilaille – Ilkka Kuusiston kansanooppera tekee kunniaa molemmille osapuolille | Kari Pitkänen (30.11.2021)

* *

Baletti

Carmen (Kansallisbaletti, 2020)

Miltä tuntuu kaksi Carmenia viikon sisään? Kriitikko katsoi oopperan Tampereella ja baletin Helsingissä | Merja Koskiniemi (2.3.2020)

Joutsenlampi (Brnon Kansallisteatteri / Tampere-talo, 2019)

Kuka uskaltaa muuttaa klassikkobalettia – ajatuksia Tampere-talossa nähdystä Joutsenlampi-baletista | Merja Koskiniemi (12.11.2019)

* *

Tanssi

Aavevieraat (Tanssiteatteri MD, 2019)

Olemmeko tulevaisuudessa palikat niskassa? Tanssiteatteri MD:n Aavevieraat ensi-illassa Hällä-näyttämöllä | Aino-Maria Kangas (1.12.2019)

Acts of Daring (Riina Hannuksela, 2019)

Riina Hannukselan kävelyteos kutsuu leikkiin ja läsnäoloon keskustassa – yhden tai kaksi katsojaa kerralla | Alli Mattila (22.5.2019)

Crowd (Gisèle Vienne, 2019)

Crowd Juhlaviikoilla: Näyttämöllä tapahtuneet hitaan liikkeen teknoreivit, joissa parasta oli hiljaisuus | Alli Mattila (4.9.2019)

Hede (Nuua, 2020)

Hede on värikylläisen elinvoimainen ja sopivasti haastava esitys | Pasi Huttunen (6.11.2020)

Kanarialintu (Janina Rajakangas Projekti, 2019)

Tanssivirtaa-festivaalin päätti yliherkkien ihmiskehojen juhla, jota katsoessa oli kuin eläintarhassa | Alli Mattila (27.5.2019)

Kuopio Tanssii ja Soi (2019)

Kuopio Tanssii ja Soi vuonna 2019: fyysistä taitoa, vauhtia, savua, pimeyttä ja äkillistä kirkkautta | Merja Koskiniemi (16.6.2019)

O’DD (Race Horse Company, 2020)

Trampoliinivirtuoosi Rauli Dahlbergin sirkusteos O’DD saa katsojankin pään pyörälle | Merja Koskiniemi (12.10.2020)

Uotinen goes Kekkonen (Compañía Kaari & Roni Martin, 2020)

Uotinen goes Kekkonen manaa esiin presidenttipyhimyksen haamua, joka hiihtää, saunoo ja pohtii Neuvostoliittoa | Mikael Johannes Mattila (5.3.2020)

Uraanilamppu (Raekallio Comp., 2021)

Valtteri Raekallion tanssiteos haastaa katsojan valitsemaan – Uraanilampussa loistaa liike ja luonnonvalo | Merja Koskiniemi (7.6.2021)

* *

Sirkus

Bloom (Cirkus Cirkör, 2020)

Täydellisestä kiertueteoksesta puuttuu vauhti – Cirkus Cirkörin Bloom-esitys Aleksanterin teatterissa | Merja Koskiniemi (25.1.2020)

Don’t Leave Me Hanging (Circus Sabok, 2020)

Circus Sabok ei jätä katsojaa roikkumaan – virolaissirkuksen upea vierailu Joensuussa | Pasi Huttunen (7.10.2020)

Sirkus jää pystyyn! – Circus remains the same (Sirkus Supiainen, 2020)

Ei pöhöttynyttä stadionrokkia vaan haurasta punk-estetiikkaa – Sirkus jää pystyyn ei väistä isoja kysymyksiä | Pasi Huttunen (14.10.2020)

Soilu (Sorin Sirkus, 2020)

Sorin Sirkuksen uusi joulushow Soilu on seikkailu täynnä tulta ja energiaa | Kari Pitkänen (22.11.2020)

Soilu Joulushow 2021 (Sorin Sirkus, 2021)

Sorin Sirkuksen taitavat, nuoret esiintyjät saavan kaiken näyttämään helpolta – Soilu Joulushow’sta nyt uusi versio | Petra Stolt (20.11.2021)

Soriferia (Sorin Sirkus, 2019)

Sorin Sirkuksen joulushow huikaisee – Soriferian tuomalla valolla pärjää pahimpien kaamosviikkojen yli | Kaisa Järvelä (23.11.2019)

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua