Muistokirjoitus: KyoAni-lyhenteellä tunnettu kiotolainen animaatiostudio menetti paljon lahjakkuuksiaan 18.7.2019 murhapoltossa, jossa kuoli yli 30 ihmistä.

Animaatiopiirejä kauhistuttaneet uutiset levisivät ympäri maailmaa 18.7.2019: Kyoto Animation -studiolla oli tapahtunut tuhoisa murhapoltto, jossa kuoli välittömästi 33 ihmistä. Myöhemmin vielä 34. ihminen menehtyi sairaalassa.

41-vuotias mies oli tullut sisälle studiorakennus ykköseen ja kaatanut bensiiniä ympäriinsä ja sytyttänyt sen tulee huutaen ”kuolkaa”. Kolmikerroksisessa rakennuksessa oli tapahtumahetkellä 70 työntekijää, joista monet pyrkivät ylempiin kerroksiin ja jäivät jumiin katolle johtaviin portaisiin. Kerrokset yhdistävät kierreportaat imaisivat tulen pian ylempiin kerroksiin.

Myötätunnon osoitukset alkoivat virrata kotimaasta ja ulkomailta. Japanin pääministeri Shintaro Abe sanoi, ettei löydä sanoja tällaiselle. Applen toimitusjohtaja Tim Cook twiittasi studion tuoneen suunnattomasti iloa maailmalle.

Suzumin melankolia

Kyoto Animation, joka tunnettiin fanien joukossa lyhenteellä KyoAni oli monella tapaa erilainen animestudio. Kun miltei kaikki animestudiot sijaitsevat Tokiossa, rakensi KyoAni menestyvän studion Kiotoon.

Studion perustivat vuonna 1981 pariskunta Yoko ja Hideaki Hatta. Yoko Hatta oli työskennellyt aiemmin maineikkaalla Mushi Pro -studiolla (jossa muun muassa tehtiin sitä ensimmäistä, Suomessa esittämätöntä Muumi-sarjaa) ja muutti avioituessaan Kiotoon. KyoAni toimi aluksi alihankkijastudiona, tarkoittaen, että siellä tehtiin muiden studioiden tuotantoihin esimerkiksi liikeratojen välikuvia ja väritystä.

Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana studion tuottamat alkuperäisanimesarjat ovat herättäneet huomiota korkealla taiteellisella ja teknisellä tasollaan. Studiolla on erityinen taito luoda realistisiin, todellisiin tapahtumapaikkoihin sijoitettuja koululaistarinoita, joissa teini-ikäisten suhteita, elämää ja tunteita käsitellään osuvasti ja herkällä kädellä. Piirrosjälki on kaunista. Erityisesti The Melancholy of Suzumi Harumiya -sarja lanseerasi studion kansainvälisen suosion. Muita tunnettuja studion sarjoja ovat K-On ja Lucky Star.

Murhapolttaja väitti poliisille KyoAnin varastaneen hänen teoksensa. Tällä viitataan ilmeisesti studion vuonna 2009 lanseeraamaan Kyoto Animation Award -kilpailuun, jossa haetaan kertomuksia, romaaneja ja muita kirjallisia teoksia animaatio-ideoiksi sekä sellaisenaan julkaistaviksi – studio julkaisi myös niin sanottuja light noveleja, romanttissävyisiä nuorista kertovia romaaneja.

Reilu työnantaja

Kyoto Animation poikkesi useimmista muista Japanin animetuotantoyhtiöistä työntekijäpolitiikassaan. Japanissa yleisin tapa palkata animaationtekijöitä on projektikohtainen palkkaus; animaattori palkataan yhteen animaatiosarjaan tai anime-elokuvaan kuvapalkalla.

Koska nykyjapanilaisanimessa suositaan realistisen oloisia, yksityiskohtaisia taustoja, vie kunkin kuvan piirtäminen aikaa, eikä aloitteleva animaattori pääse isoille palkoille, vaikka puurtaisi studiolla aamuvarhaisesta keski-yöhön. Huonojen ansioiden vuoksi pakkoasuminen vanhempien nurkissa kolmikymppiseksi asti ei ainakaan Japanin alhaista lapsisyntyvyyttä auta.

Pari studiota teki toisin: Suomessakin Totoro-hahmosta tunnettu, nyt jo puoliksi toimintansa lopettanut Studio Ghibli palkkasi vakituisen työntekijäkunnan kuukausipalkalla ja jopa piti studiolla päiväkotia animaattoreiden lapsille. Kyoto Animation on ollut toinen studio, joka palkkaa animaattorit kuukausipalkalla. Talonsisäinen koulutus on taannut animaatiojäljen tason nousun.

KyoAni myös palkkasi poikkeuksellisen paljon naisanimaattoreita, ja studion kautta onkin useampi nainen päässyt animaatio-ohjaajan uraan kiinni. Käytäntö koitui nyt nuorten aloittelevien naisanimaattoreiden turmioksi: studiolla oli juuri aloittanut ryhmä nuoria naisia ja monet heistä menehtyivät.

Studion hyväksi on jo kerätty runsaasti tukea, mutta on vielä auki, miten ja missä studio toimintaansa jatkaa. Sillä oli tuotannossa niin tv-animesarja kuin anime-elokuviakin, jotka varmasti myöhästyvät. Osa elokuvien ja sarjojen tekijöistä on poistunut keskuudestamme. Japanilainen animaatioala kuitenkin tarvitsee KyoAnin kaltaisia omanlaisiaan studioita.

Eija Niskanen